Årets upplaga av Brobyggardagen, den 35:e i ordningen, bjuder på ett brett program. Spektakulära brobyggen i USA och Norge presenteras. Här berättas också varför det går åt dubbelt så mycket material vid brobyggen som för 50 år sedan. Deltagarna får dessutom veta när broelement bara kan levereras vid fullmåne.
– Brobyggardagen är viktig för att öka samverkan i samförstånd i branschen och ger deltagarna inspiration från andra brobyggare och projekt, säger Martin Laninge, ordförande för arrangören Brosamverkan.
Upp till 800 personer och 39 utställare förväntas delta på Brobyggardagen 2025 den 27 januari i Göteborg. På plats väntar en monterutställning med branschföretag och ett fullmatat konferensprogram som börjar med ett lokalt inslag.
– Västsvenska handelskammaren gör en spaning om vilka utmaningar som finns framför oss och vad som behövs för att lösa dem, men de går även utanför regionen och gör spaningar över hela landet, säger Martin Laninge.
Och långt utanför landets gränser i USA finns två mycket spännande brobyggen. I Miami pågår byggnationen av Signature Bridge. Brobygget, som kommer att presenteras på Brobyggardagen, ingår i ett stadsutvecklingsprojekt som innefattar några motorvägssträckor och ska jämförelsevis kunna svälja mer än dubbla mängden fordon som i dag trafikerar Essingeleden i Stockholm.
– Det är en spektakulär bågbro, där bågarna är byggda med element som lyfts upp ett i taget och sedan lutas mot varandra och fästs på toppen.
De har dessutom använt intressanta grundläggningsmetoder då alla sex bågarna i mitten går ner på nästan samma punkt. Så där blir det väldigt extremt massiv betongkonstruktion som ska ta emot mycket stora krafter där, säger Martin Laninge.
I New Jersey bygger Skanska en järnvägsbro kallad Portal Northbridge över Hackensack river. Den byggs också till stor del med betongelement, vilket är mycket vanligt i USA, där man har ett annat industriellt tillvägagångssätt än i Sverige. Brobyggarna får vid passagen av floden tre element med stålbågar i varje element. De produceras längre upp i staten New York och transporteras på pråmar längs Hudson River fram till byggarbetsplatsen vid Hackensack river där de monteras.
– Det är extremt små toleranser vid de här montagen. För att få det att fungera måste de använda tidvattnet. Och det är faktiskt fullmånen som styr när montagen kan ske, för då är tidvattnet som högst, säger Martin Laninge.
Sotrasambandet är ett bro- och motorvägsprojekt utanför Bergen i Norge där det ska uppföras en stor snedkabelbro och ett antal mindre broar. Det är ett så kallat public-partner-projekt som finansieras av entreprenörerna där broavgifter kommer att tas ut. Det blir Marie Broo från Norconsult som berättar om projektet.
– Byggarna uppger att det här är världens största helt digitala bro, helt utan pappershandlingar, säger Martin Laninge.
Brobyggardagen bjuder på mer än nybyggnationer. Det är också viktigt att hålla äldre konstruktioner i gott skick. Representanter från Bridgeology och Northscan ska berätta hur georadar kan användas för att kontrollera betongkonstruktioner.
– De har testat metoden på Skurubroarna i Nacka. Tekniken ger en bild av vad som finns inne i betongen och kan också avslöja om det finns hålrum som inte borde vara där, säger Martin Laninge.
Kan ett tunnelbygge platsa på Brobyggardagen? Det kan det tydligen om man tittar på programmet. Där ska nämligen representanter från Trafikverket, PEAB och Sweco berätta om renoveringen av Tingstadstunneln under Götaälv i Göteborg.
– Det handlar om sänktunnel i betong, en väldigt avancerad konstruktion. Tunneln har mycket mer likheter med en bro än vad en bergtunnel har. Därför är den också intressant på Brobyggardagen, säger Martin Laninge.
Renoveringen av Tingstadstunneln anses vara ett lyckat exempel på samverkan mellan beställare, entreprenör och konsult.
Några övriga punkter på programmet handlar om Nya möjligheter för spännsystem i nya Eurocode samt nyheter och förändringar i Trafikverkets regelverk. Arkitekten bakom nya Lilla Lidingöbron, en spårvägsbro mellan Stockholm och Lidingö, kommer att berätta om målsättningen att rita en bro som passade beställaren, byggarna samt användarna.
På Brobyggardagen utses traditionsenligt Årets Brobyggare. Juryn består av sex personer som enbart får utgå från skriftliga nomineringar när de analyserar kandidaterna och deras prestationer. Utöver äran belönas vinnaren med ett resestipendium på 50000 kronor.
Anders Carlsson