Planeringen av två nya gång- och cykelbroar över Umeälven har nu gått in i samrådsfasen. De nya förbindelserna ska knyta samman Teg, norra Ön och Öbacka och förbättra framkomligheten för gående och cyklister.
– Med dessa broar skapar vi viktiga och gena kopplingar mellan stadsdelarna, vilket både underlättar för cyklister och gångtrafikanter och ökar tillgängligheten till älven och Ön, säger Magdalena Blomquist, planarkitekt.
Projektet är en del av utvecklingen av norra Ön och har brutits ut från en större detaljplan för att möjliggöra en snabbare byggstart. Uppdelningen gör det också möjligt att söka statlig medfinansiering via stadsmiljöavtalet.
Två broar med anpassad utformning
De planerade broarna har olika utformning för att smälta in i omgivningen.
Bron över Storån planeras som en stålkonstruktion med ett bågparti i mitten. Konstruktionen ska ge en stor öppen vattenyta och skapa en naturlig koppling till Öbackaparken och den befintliga strandpromenaden.
Bron över Lillån får en träkonstruktion inspirerad av områdets historia med flottning i älven. Dess placering och utformning har anpassats för att smälta in i parkområdet på Tegssidan och kulturmiljön kring Tegsgården.
En ny gång- och cykelväg planeras mellan broarna för att skapa en sammanhängande och lättillgänglig förbindelse över Ön.
Miljöbedömning och tillstånd
Byggnationen av broarna kommer att påverka naturmiljön och vattenområden. En miljökonsekvensbeskrivning tas fram som en del av planeringsprocessen, och tillstånd krävs enligt miljöbalken för vattenverksamhet. Arbetet med detaljplanen och tillståndsansökan sker parallellt, och samråd pågår för båda processerna.
Källa: Umeå kommun