Framtidens Roslagsbana – förlängningen till city tar nästa steg

Två nya stationer för Roslagsbanan planeras: Odenplan och T-Centralen. Stationerna lokaliseras under befintliga tunnelbanestationer vilket blir något öster om den befintliga stationen Odenplan. Foto: AHMAD RIHAWI/Unsplash

Roslagsbanan planeras att förlängas under jord från station Universitetet söderut via Odenplan till T-Centralen. Förlängningen innebär att stationen Stockholms östra avvecklas. Region Stockholm bjuder in till samråd om Roslagsbanans förlängning till city och allmänheten, myndigheter och organisationer kan därmed lämna synpunkter på spårlinjen, stationslägen och arbetstunnlar.

Söder om bron över Roslagsvägen sänks spåren ner i ett betongtråg innan de övergår i tunnel vid Albano. Tunnelsträckan blir cirka 3,4 kilometer lång och når ett maximalt djup på 65 meter under marknivå. Den exakta utformningen av tunnlarna utreds fortfarande.

Två nya stationer planeras vid Odenplan och T-Centralen. Stationerna byggs under de befintliga tunnelbanestationerna och får entréer via befintliga biljetthallar, vilket innebär att inga nya entréer ovan jord anläggs. Arbetet med placering och utformning av stationerna pågår och väntas fortsätta till minst 2026.

b
Bild: Översikt av framtidens planerade spårlinje. Karta: Arkivbild

För att möjliggöra drift och underhåll planeras en permanent servicetunnel, sammankopplad med spårtunneln genom tvärtunnlar som även fungerar som utrymningsvägar. Luftutbytesschakt för tryckutjämning, frånluftsventilation och brandgasventilation kommer att behövas längs spårlinjen och vid stationerna. På marknivå kan vissa schakt utgöras av mindre byggnader. Mellan en och fyra luftutbytesschakt per station beräknas behövas.

Samrådet är det första sedan beslutet om val av lokalisering togs i september 2024. Syftet är att informera om projektet och samla in synpunkter som kan påverka den fortsatta planeringen. Resultatet blir en del av underlaget för järnvägsplanen och miljötillståndet.

b
Förlängningen av Roslagsbanan till city innebär att stationen Stockholms östra stängs. Foto: Stina Wickenberg
b
Stationerna byggs under de befintliga tunnelbanestationerna med entréer via nuvarande biljetthallar, utan nya entréer ovan jord. I bild syns T-centralens västra entré vid Vasagatan. Foto: tushar mahajan/unsplash

Källa: Region Stockholm