Finska näringslivet vill utreda järnvägsförbindelse mellan Sverige och Finland via Åland

Förslaget innebär en kombination av tunnlar och broar för järnväg mellan länderna på en sträcka som beräknas vara 170 kilometer lång. Foto: Johan Ericsson/Unsplash

En fast trafikförbindelse mellan Finland, Åland och Sverige via Väddö kan bli föremål för en utredning. Det är något som flera finska näringslivsorganisationer vill att Finlands regering ska undersöka, rapporterar Norrtelje Tidning.

Förslaget, som presenteras i en ny rapport, innebär en kombination av tunnlar och broar för järnväg mellan länderna. Bakom rapporten står Finlands Näringsliv EK, arbetsgivarorganisationen Palta och Byggbranschen. Enligt Jyri Häkämies, vd för Finlands Näringsliv EK, är projektet omfattande och ännu inte utrett i någon större utsträckning. Han menar att en utredning är ett nödvändigt första steg för att bedöma genomförbarheten.

Den exakta kostnaden för projektet är i dagsläget okänd, men den föreslagna sträckan beräknas vara 170 kilometer lång. Jämförelser görs med Öresundsbron, som initialt möttes av skepticism men i dag anses ha haft positiva effekter.

Liknande förslag har diskuterats tidigare. Redan 2015 rapporterade Norrtelje Tidning om en möjlig järnvägsförbindelse mellan Sverige och Finland via Åland. Då föreslogs höghastighetståg, och restiden mellan Sverige och Åland beräknades vara cirka 15 minuter.

Ulrika Falk, kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje, ser fortsatt ett intresse i idén. Hon påpekar att olika varianter av en fast förbindelse mellan Sverige och Finland har lyfts under årens lopp. En sådan utveckling skulle sannolikt påverka Norrtälje kommun, men hon framhåller att det i första hand är en nationell fråga.

Bakgrunden till det finska initiativet är ett behov av att säkerställa och utveckla transportvägar till Europa. Minskad handel med Ryssland lyfts också fram som en faktor i rapporten. En kartbild i rapporten visar en möjlig dragning av järnvägsförbindelsen via Väddökusten, men några detaljerade planer finns ännu inte.

Även om en fast förbindelse över Östersjön skulle kunna gynna regionen ser Ulrika Falk andra prioriteringar som mer angelägna på kort sikt. Hon lyfter fram behovet av förbättrade vägar och en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo, ett projekt som redan ingår i kommunens översiktsplan och regionens kollektivtrafikplan för 2050.

Framtiden för en järnvägsförbindelse mellan Sverige, Åland och Finland är fortfarande osäker. Enligt Falk är det en intressant idé, men inget som väntas bli verklighet inom den närmaste tiden. Norrtelje Tidning fortsätter att följa utvecklingen.

Källa: Norrtelje Tidning