Arbetet med att anpassa sträckan mellan Universitetsrondellen och Universitetsplatsen för Citylinjen i Örebro startar i mars. Projektet, som ingår i den första etappen av Citylinjen, beräknas vara klart vid årsskiftet. Tillsammans med vägarbetet på Västra Nobelgatan är detta den sista delen i första etappen av satsningen.
Ombyggnationen syftar till att korta restider och förbättra bussarnas punktlighet. Sträckan anpassas för att skapa en mer trafiksäker miljö med bättre förutsättningar för gång-, cykel- och kollektivtrafik.
– Citylinjen är en viktig satsning för framtidens kollektivtrafik i Örebro, och nu tar vi ytterligare ett steg mot att göra resandet enklare och mer hållbart Vi ser fram emot att lägga sista pusselbiten i etapp 1 med färdigställandet av stråket Universitet till Brickebacken, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.
– Nu fortsätter vi att genomföra etableringen av Citylinjen i Örebro Med ombyggnationen av Universitetsplatsen och Universitetsrondellen skapar vi bättre förutsättningar för kollektivtrafiken så att fler kan resa hållbart och enkelt i hela Örebro, säger Gustav Widén, projektledare för BRT på Region Örebro län.
Förändringar på Universitetsallén och Universitetsplatsen
Som en del av projektet byggs egna busskörfält på Universitetsallén mellan Universitetsrondellen och Tybble. Dessa markeras med röd asfalt och ansluter vid Tybble till den redan färdiga delen av Universitetsallén och Rudbecksgatan.
Genom rondellen byggs busskörfält som regleras med trafiksignal för att ge bussen företräde och minska restiden. Universitetsplatsen görs om till en bussgata för att öka framkomligheten för kollektivtrafiken. Biltrafik kommer istället att ledas om via en ny vägkoppling mellan Åstadalsvägen och Norrköpingsvägen, en förändring som går i linje med den planerade stadsdelen Tybbleängen.
För att fler ska välja bussen framför bilen anpassar vi gatorna för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro som består av bussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar. Bussarna går dessutom på el och bidrar till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp.
Citylinjen trafikerar stråket Brickebacken-Resecentrum och under 2025 blir hela den första etappen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden, färdig.
Källa: Örebro kommun