SBUF har offentliggjort de nominerade till Årets innovation. Bland de utvalda finns ett projekt från Svevia, lett av projektledaren Sara Dalvig vid Sigma Technology. Varje år väljer utskottet ut tre projekt baserade på deras resultat och relevans för branschen. Styrelsen utser sedan vinnaren. Projekten ska vara väl förankrade i branschföretagens verksamhet, uppfylla organisationens kriterier och mål samt ha tydlig nytta för sektorn.
Ett av de nominerade projekten fokuserar på att öka säkerheten vid vägarbetsplatser genom att integrera radar, kameror och larmsystem i fler TMA-fordon. Syftet är att minska olyckor genom tekniska lösningar i kombination med beteendeförändrande åtgärder. Projektet inleddes i januari 2024 och behandlar riskerna vid TMA-avstängningar, där fordon ofta utsätts för påkörningar vid temporära vägarbeten.
Projektet "Säkrare TMA-avstängningar vid vägarbeten" har genom tester visat att avancerad teknik kan förbättra säkerheten. Fälttester har bekräftat att systemet effektivt kan mäta hastigheter och upptäcka obehöriga intrång i buffertzoner.
Analysen av projektet har dock identifierat vissa tekniska utmaningar. Bland annat har radarreflexioner från omgivande strukturer och svårigheter att upptäcka personer i buffertzoner under färd påvisats. Dessa begränsningar visar att tekniken behöver vidareutvecklas för att anpassas till vägarbetsplatsernas föränderliga förhållanden.
För att vidareutveckla systemet rekommenderas en utvidgad installation på fler TMA-fordon. Genom att koppla samman systemen kan data samlas och analyseras i molnlösningar för att följa hastigheter, beteenden och buffertzoner i nästan realtid. Det skulle möjliggöra övervakning av vägarbeten vid olika platser och tidpunkter samt bidra till att identifiera risker och mönster i förares och arbetares beteenden.
Utöver säkerhetsförbättringar genom förebyggande åtgärder kan den insamlade datan användas för att bygga ett mer omfattande säkerhetssystem. Ett sådant system skulle kunna varna en central övervakningsstation vid farliga situationer. Detta skulle möjliggöra snabbare reaktioner på akuta hot och skapa förutsättningar för proaktiva åtgärder som minskar risken för olyckor.
Källa: SBUF