Norges arbete med den nya Nationella Transportplanen (Nasjonal Transportplan 2025–2036) går in i slutskedet. Transportföretagen har presenterat uppdaterade siffror och prioriteringar.
- Nu är det regeringens ansvar att säkerställa att NTP anpassas till dagens behov och möter därmed de utmaningar vi måste lösa, säger Transportminister Jon-Ivar Nygård.
De nya bedömningarna som regeringen fick fram till början av oktober säkerställer att siffrorna för regeringens prioriteringar är så aktuella som möjligt.
Regeringens transportpolitik måste nu harmonisera klimatmål, naturskydd, krishantering, rättvis fördelning av resurser och inte minst ansträngningarna inom transportsektorn med den norska ekonomins ställning.
Även Sametinget tillfrågas
I höst kommer Transport- och kommunikationsdepartementet och Handels-, industri- och fiskeridepartementet att hålla regionala möten med distriktsråd, större städer, Sametinget och näringslivet. Målet är att få input och diskutera utmaningar och prioriteringar för framtida utveckling av transportsystemet i regionerna. NTP 2025–2036 kommer att presenteras under våren 2024.
Prioriteringslista från Jernbanedirektoratet och Bane NOR
Det norska Järnvägsdirektoratet (Jernbanedirektoratet) och Bane NOR rekommenderar fyra huvudprioriteringar för den kommande Nationella Transportplanen: att stärka tjänsterna kring större städer, att öka kapaciteten för godstransport på längre sträckor, att slutföra pågående utveckling av tjänster och att tillhandahålla betydligt mer medel för underhåll och förnyelse av befintlig infrastruktur.
Jernbanedirektoratet och Bane NOR presenterade en uppdaterad prioriteringslista för Transport- och kommunikationsdepartementet den 3 oktober. Det första förslaget till prioriteringar presenterades den 31 mars; sedan dess har kostnader justerats och nya kunskapsbaser tillämpats. Huvuddragen i prioriteringarna är oförändrade sedan mars.
Järnvägen kan lösa stora samhällsutmaningar
Under de kommande decennierna kommer fler människor att behöva transporteras till och från de största städerna, mer gods kommer att transporteras över långa avstånd, Norges växthusgasutsläpp kommer att minska, och det blir viktigt att skydda den känsliga naturen och begränsa markanvändningen. Dessutom måste man hantera klimatrelaterade utmaningar som uppstår på grund av extremt väder och energibrist.
- Vi tror att järnvägen kan lösa många av dessa utmaningar på ett höggradigt sätt. Järnvägen är nästan helt utsläppsfri och kan transportera många människor och stora mängder gods på ett plats- och energieffektivt sätt, säger Knut Sletta, VD för Norges järnvägar, och fortsätter:
- Järnvägen bör naturligtvis prioriteras där den har fördelar gentemot andra transportsätt, och vi anser att det är viktigt att staka ut riktningen för att lösa framtidens transportutmaningar.
Fokus på att bevara befintlig infrastruktur
Förslaget från Järnvägsdirektoratet och Bane NOR inkluderar en tydlig prioritering av att bevara och förnya den befintliga infrastrukturen.
- Det handlar om att prioritera punktlighet så att passagerare och företag kan lita på att tågen ankommer och avgår i tid. Inte minst handlar det också om att vara väl rustade för en framtid med krävande väderförhållanden och extremt väder, säger järnvägschefen.
Stärka tjänster kring de stora städerna
Under de kommande decennierna förväntas Norge uppleva en stor inflyttning av människor till och omkring de största städerna. Bara i Oslo och Viken förväntas en ökning av befolkningen med 350 000 invånare, som kommer att vara beroende av transportmedel i sin vardag. Järnvägsdirektoratet och Bane NOR föreslår att utbyggnaden av tjänster i Östnorge, nära Trondheim, och snart också på Nord-Jæren ska påbörjas.
Källor: Järnvägsdirektoratet/Bane NOR