Railway Metrics and Dynamics AB har etablerat ett samarbetsavtal med Green Cargo AB inom Trafikverkets initiativ för innovation, Mätning av Anläggning från Järnvägsfordon. Railway Metrics är en auktoriserad leverantör för Trafikverket och deltar aktivt i ett innovationsprojekt som strävar efter att skapa en kontinuerlig övervakning av den svenska järnvägen.
Inom ramen för ett projekt som har genomgått flera faser har Railway Metrics and Dynamics samarbetat med Trafikverket för att utveckla innovativa lösningar för järnvägsövervakning. Projektet inkluderar upphandlingen "Innovationsupphandling – Avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen." Under hösten 2023 aktiverades etapp två av detta projekt, som kan vara värt cirka SEK 25 miljoner över tre år om alla krav uppfylls.
Inom ramen för detta samarbete kommer Railway Metrics and Dynamics att involvera fordonsägare, trafikorganisatörer och järnvägsföretag. Ett nytt samverkansavtal har också undertecknats med en betydande aktör.
Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics, ser detta som ett betydelsefullt steg mot kontinuerlig övervakning av den svenska järnvägen. Han noterar att samarbetet med aktören är en positiv utveckling.
Camilla Bergdahl, fordonschef, delar optimismen och betonar att samarbetet kommer att gynna punktlighet och leveranssäkerhet för kunder.
Konkret kommer Railway Metrics and Dynamics att installera avancerade sensorer på flera tåg. Dessa sensorer samlar och överför viktig data till Trafikverkets system. Railway Metrics and Dynamics kommer sedan att analysera och rapportera avvikelser och trender i järnvägsinfrastrukturen via ett eget gränssnitt.
Det är värt att notera att det för närvarande inte finns någon ekonomisk ersättning mellan Railway Metrics and Dynamics och samarbetspartnern, men de är uppmuntrade av Trafikverket att utforska och demonstrera de fördelar och effektiviseringar som är kopplade till järnvägssystemet inom ramen för avtalet. Det finns möjlighet till ett separat avtal om ersättning i framtiden.
– Eftersom vi mäter samverkan mellan fordon och infrastruktur tar vi oss ann analysen av ett järnvägssystem i ordets rätta bemärkelse – ett system bestående av både fordon och infrastruktur. Genom vår teknik finns alltså även möjligheten för Green Cargo att få detaljkunskap om sina fordon, vilket exempelvis kan effektivisera fordonsunderhållet, säger Jan Lindqvist.