Projektet CNetSS, ledd av Växjö Energi, har nu valt Malmö som huvudalternativ för mellanlagring av koldioxid innan transport till slutlagring. Beslutet grundar sig på stadens effektivitet och flexibilitet för att ta emot och transportera stora mängder koldioxid från olika platser i Sydsverige.
– Malmö är det mest effektiva och flexibla alternativet, både för att ta emot stora mängder koldioxid från olika platser i Sydsverige och för att lasta och transportera den vidare till den geologiska slutlagringen. Det säger Ghazale Nilsson, projektledare för CNetSS på Växjö Energi.
– Under 2023 genomfördes en omfattande förstudie som resulterade i valet av Copenhagen Malmö Port som mellanlagringsplats. CMP ser etableringen som en naturlig del av deras hållbarhetsstrategi och en viktig del av den gröna omställningen.-CMP ser etableringen av ett CO2-mellanlager i hamnen i Malmö som en naturlig förlängning av CMP:s hållbarhetsstrategi och som en viktig inriktning i den gröna omställningen. Med Malmös placering, möjligheten att allokera arealer och det nära samarbetet mellan utsläpparna, infrastrukturpartners, CMP och Malmö stad, ser vi också CCS som en potentiellt förnuftig kommersiell möjlighet. Vi kommer att arbeta dedikerat för att ambitionen realiseras i en ”open access” hub för CO2, säger Sune Norup Christensen, CCO på Copenhagen Malmö Port.
Slutrapporten inkluderar även en beskrivning av hur transporterna från insamlingsorterna kan gå till.
– Nu fortsätter vi dialogen med olika aktörer i transportkedjan. Mellanlagring kräver en hel del arbete vad avser tillstånd, riskanalys, logistiksamordning och infrastrukturutbyggnad som till exempel nya vägar och tågräls. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, säger Ghazale Nilsson.
CNetSS (Carbon Network South Sweden) är ett samverkansprojekt med tio aktörer, inriktat på att minska utsläpp genom att skapa en hållbar och kostnadseffektiv infrastruktur i Sydsverige för att transportera insamlad koldioxid från olika anläggningar till en geologisk slutlagring. Parterna har potential att avskilja och lagra över 2 miljoner ton koldioxid årligen. Energimyndigheten har beviljat projektet 2,5 miljoner kronor i ekonomiskt stöd.
Källa: Copenhagen Malmö Port