Testanläggningar för autonom luftfart i Europa har olika specialiseringar, men de stöter alla på liknande utmaningar. Det bekräftades när representanter från Skellefteå Droneport deltog i en nätverksträff arrangerad av European UAS Test Centre Alliance i Amsterdam nyligen.
– Skellefteå Droneport är speciell på så vis att den ligger i en stadsnära miljö och förutom test och utveckling även är tänkt att kunna fungera för kommersiell verksamhet. Dessutom ligger den i ett betydligt kallare och tuffare klimat än flera andra testanläggningar och troligtvis kommer den framöver att erbjuda ett av de mest kraftfulla mobilnäten som finns i Europa, säger Henrik Littorin på ELIS program.
Under nätverksträffen deltog representanter från cirka trettio drönartestanläggningar för att dela erfarenheter, identifiera gemensamma utmaningar och utforska samarbetsmöjligheter. Det blev klart att varje anläggning har sin egen specialitet, men att de stöter på liknande hinder. De största hindren för att expandera verksamheten är luftrumsutmaningar och flygtillstånd, där samarbete med nationella myndigheter och EASA kan bidra till att hitta lösningar.
– Att kunna generera många flygtimmar i olika miljöer är en av flera förutsättningar för att godkänna drönare och drönartjänster för kommersiell utrullning. Här var samtliga överens om att det behövs utvecklade regelverk för att göra det enklare och billigare att få tillstånd för testflygningar, dock med fortsatt hög säkerhet som den absolut viktigaste faktorn, fortsätter Henrik.
På mötet framkom det hur aktivt drönarområdet är inom EU, med flera utvecklare och användningsområden samt stort intresse från EU för att stödja drönartjänster. Utvecklingen av testanläggningar för drönare är prioriterat enligt EU:s senaste drönarstrategi från 2022. Skellefteå Droneport, med sin specialitet i kallt klimat och stadsmiljö, är en del av denna utveckling.
European UAS Test Centre Alliance initierades av tyska DLR och började träffas digitalt 2023. Skellefteå Droneport anslöt 2023 och representerades av Henrik Littorin från ELIS-programmet och Martin Lundberg från Skanska, som är samarbetspartner i flera ELIS-projekt.
Källa: Skellefteå Droneport