Spårvägen i Uppsala har planerats länge, och nu har det blivit klart vilket företag som ska bygga den. Nyab Mälardalen kommer att samarbeta med det spanska företaget Azvi för att genomföra projektet, rapporterar Upsala Nya Tidning.
Upphandlingen inleddes i våras och fem företag deltog. Det svenska entreprenadföretaget Nyab valdes på grund av det lägsta anbudet, utan att tumma på kommunens kvalitetskrav. Projektledaren Mario Rivera förklarar:
Oklar prislapp
Den preliminära kostnaden för spårvägsbygget beräknas till cirka fem miljarder kronor. Nyab/Azvi har erbjudit att utföra arbetet för en entreprenadersättning motsvarande tio procent av totalkostnaden, vilket i dagsläget innebär 485 miljoner kronor. Två andra spanska företag lämnade anbud på 25 respektive 17 procent av projektets värde, detta enligt Upsala Nya Tidning.
För att hålla kostnaderna i schack har Nyab upphandlat en totalentreprenad i samverkan, vilket innebär att de kan styra kostnaderna och kvaliteten. Entreprenadföretaget har tidigare varit involverat i olika projekt, bland annat flytten av Kiruna, och har erfarenhet av spår- och elarbeten, skriver Upsala Nya Tidning.
Exakt hur mycket bygget kommer att kosta återstår att se.
Byggstart 2026
Byggstarten planeras till våren 2026. Nyab/Azvi ska ansvara för spåranläggning, plattformar, likriktarstationer och andra nödvändiga konstruktioner. Arbetet omfattar även gator, gång- och cykelbanor, broar och tunnlar. Innan byggandet påbörjas ska Nyab tillsammans med företaget WSP jobba med projekteringen. Enligt Rivera kommer en mer exakt kostnad att fastställas efter denna fas.
Tight tidsplan
Den första etappen av spårvägen, kallad Kunskapsspåret, ska gå från Uppsala centralstation till Gottsunda och Ultuna och förväntas vara färdig 2029. Rivera konstaterar att tidsplanen är tight och påpekar att det alltid finns risker med stora projekt.
Det formella beslutet om projektet kommer att fattas den 9 november, och upphandlingen kan överklagas fram till dess.
Källa: Upsala Nya Tidning