Rogfast-tunneln är en planerad undervattensvägtunnel ska förbinda städerna Stavanger och Bergen i Norge. Tunneln, som ska bli världens längsta (26,7 km) och djupaste (392 m) undervattensvägtunnel, är en central del av Norges projekt för Kystvegen. För att säkerställa bästa möjliga överblick under hela detta omfattande tunnelbyggnadsprojekt har teknikföretaget Epiroc inlett ett samarbete med byggföretaget Implenia Norge AS och levererat 3D-visualisering och realtidsrapporteringsverktyg med Epirocs digitala lösning Tunneling Intelligence.
Trafikanter som kör hela E39-vägen, från Trondheim till Kristiansand, måste idag passera sju färjor. Målet med Kystvegen, som drivs av Vägverket i Norge, är att eliminera detta behov genom att skapa en helt sammanlänkad E39-väg, som förbinder viktiga städer längs Norges västkust. Rogfast, ett av de mest framstående projekten inom detta initiativ, påbörjades 2018 och beräknas vara öppet 2033.
Implenia Norge AS och Stangeland Maskin AS (JVIS) har fått kontraktet för två av de tre huvudsektionerna i Rogfast-tunneln (E03 och E02). Den 8,8 km långa E02-sektionen, med en tvärsektion på 10,5 m, kommer att vara särskilt komplex med djupa ventilationsschakt och underjordiska rondeller. Teknikföretagets Tunneling Intelligence-portfölj, som ingår i företagets omfattande Digital Solutions-utbud, är designad för att hantera projektets komplexitet och omfattning.
Epirocs lösningar ger Implenia Norge AS avancerade verktyg för att öka synligheten och säkerheten på den stora byggarbetsplatsen. "Epiroc-programvaran erbjuder oöverträffade verktyg för att visualisera hela projektet i 3D och stöder även våra säkerhetsmål", säger Ketil Myklebost, projektchef på Implenia Norge AS för Rogfast.
"Med möjligheten att exakt se var varje maskin är placerad och zooma in på alla detaljer kan vi göra vårt arbete säkrare, mer proaktivt och effektivt."
Programvarans funktioner är avgörande för att säkerställa operativ smidighet, då den stöder justeringar av planer, skiftbyten, realtidskommunikation och effektiv rapportering.
"Vid varje tunnelansikte justeras planerna ständigt", förklarar Ahmed Rashid, planeringschef på Implenia Norge AS.
"Med realtidsuppdateringar av planerna, stöd för skiftbyten, meddelanden och rapportering, som alla finns i programvaran, har teamet all information de behöver för att stödja högsta produktivitet vid varje ansikte."
Eftersom projektet har en ambitiös tidsplan, där varje tidsförlust är viktig att undvika, fortsätter samarbetet mellan de två företagen att vara starkt.
"Vi ser fram emot att se de stora förbättringar som digitalisering, realtidsrapportering och ökad synlighet på arbetsplatsen kommer att medföra för Implenia Norge AS och Rogfast-tunnelprojekten", säger Håkan Bolsöy, affärsutvecklingschef på Epiroc.