SKR efterlyser nationellt helhetsgrepp för tågens mobiltäckning

"Mobiltäckning är en hygienfaktor" säger Patrik Jakobsson, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på Sveriges Kommuner och Regioner. Foto: daria nepriakhina/unsplash

Trafikverket har fått uppdrag att bidra till bättre mobiltäckning ombord på tåg. Ett viktigt steg i rätt riktning, men ytterligare åtgärder krävs, meddelare Sveriges Kommuner och Regioner.

– Det är bra att regeringen har lyssnat på SKR och nu agerar genom att ge Trafikverket uppdrag att arbeta för bättre mobiltäckning på tågen i Sverige, säger Patrik Jakobsson, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

I regleringsbrevet för 2025 har Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att fram till 2027 vidta åtgärder för att utveckla och öka sin förmåga att tillhandahålla tjänster som mobiloperatörer efterfrågar för att kunna erbjuda bättre mobiltäckning till tågresenärer. Det ska bland annat ske genom att tillhandahålla tjänster för anslutning i tågtunnlar.

Ytterligare åtgärder krävs

Omkring 90 procent av tågresorna i Sverige sker inom den regionala kollektivtrafiken men nästan alla tekniska lösningar för bättre mobiltäckning ombord förutsätter god utomhustäckning, vilken regioner inte har någon rådighet över. Utöver utmaningar i miljöer längs järnvägen där mobilsignaler inte når fram, som tunnlar och bergskärningar, handlar det även om avsaknad av mobiltäckning i områden med lågt kommersiellt intresse.

SKR har också länge påtalat att det krävs en ambitionshöjning och ett samlat grepp på nationell nivå där Post- och telestyrelsen får det långsiktiga strategiska uppdraget i frågan.

– Mobiltäckning är en hygienfaktor för våra medlemmar för att kunna erbjuda attraktiva resor med tåg. Därför behövs ett helhetsgrepp och ett långsiktigt uppdrag på nationell nivå. Det här är inte en fråga som vi löser till 2027, säger Patrik Jakobsson.

Källa: SKR