Siemens Mobility spelar nyckelroll i brittiska höghastighetsprojektet HS2

Illustration av Birminghams framtida nya järnvägsstation. Siemens Mobility säkrar infrastruktur- och servicekontrakt värda 560 miljoner pund för höghastighetssträckan HS2 och stationsteknik. Foto: HS2

Siemens Mobility har vunnit fyra kontrakt med HS2 Rail Systems Alliance för att bidra till utvecklingen och implementeringen av det brittiska höghastighetsprojektet HS2. Siemens kommer att spela en central roll i byggandet av den 225 kilometer långa höghastighetsjärnvägen mellan London och West Midlands.

– HS2 kommer att förbättra järnvägstrafiken genom snabbare och mer tillförlitliga resor för passagerare, samt ökad kapacitet för godstransporter, säger Michael Peter, VD för Siemens Mobility. – Genom att implementera ny teknik som halvautomatiserad tågstyrning förbättrar vi både kapacitet, punktlighet och energieffektivitet.

Teknologiska innovationer för framtidens järnväg

Ett av de viktigaste inslagen i Siemens arbete för HS2 är introduktionen av automatiserad tågdrift (ATO) över det europeiska tågkontrollsystemet ETCS nivå 2. Denna teknik gör det möjligt att köra tåg halvautomatiserat, vilket ökar kapaciteten och förbättrar punktligheten samtidigt som energiförbrukningen minskar.

Fyra viktiga kontrakt säkrade för utveckling av framtidens järnväg

Siemens Mobility kommer också att leverera ett ingenjörshanteringssystem för realtidsövervakning av järnvägsutrustning, samt tillsammans med Costain Ltd. ansvara för planering, byggnation och underhåll av höghastighetsbanans kraftförsörjningssystem. Dessutom ska Siemens implementera kommunikations- och säkerhetssystem för hela HS2-sträckan. Kontrakten, som inleds 2025, har ett totalt värde på cirka 670 miljoner euro, inklusive långsiktiga serviceavtal.

Hållbar elektrifiering och digitala lösningar

För att säkerställa en modern och pålitlig infrastruktur kommer Siemens Mobility att:

  • Implementera ATO över ETCS för halvautomatiserad drift. Tekniken skickar digitala signaler direkt till förarens skärm och ersätter behovet av fysiska signaler längs spåret.
  • Leverera ett digitalt övervakningssystem för realtidsstyrning av all järnvägsutrustning. Liknande system används redan framgångsrikt i projekt som Londons Elizabeth Line.
  • Ansvara för byggnation av kraftförsörjningssystem tillsammans med Costain Ltd., inklusive underhåll av kraftstationer som driver höghastighetstågen.
  • Designa och installera kommunikations- och säkerhetssystem som möjliggör säker, digital kommunikation mellan tåg och infrastruktur.

HS2: En ny era för brittisk järnväg

HS2 är en av Storbritanniens största infrastruktursatsningar och ska koppla samman London med Birmingham, samt vidare med andra städer i nordvästra England. Projektet följer i fotspåren av High Speed 1, som förbinder London med kontinenten via Eurotunneln.

När det står klart kommer HS2 att erbjuda snabbare resor och ökad kapacitet för både passagerare och gods. Det kommer också att bidra till ekonomisk tillväxt och hållbar mobilitet i hela Storbritannien.

Siemens Mobility – En stabil partner i brittisk järnvägsutveckling

Med över 170 års erfarenhet i Storbritannien och cirka 5 500 medarbetare vid 30 anläggningar, fortsätter Siemens Mobility att bidra till landets transportutveckling. Företaget är en ledande aktör inom digital signalteknik och elektrifiering och driver innovation och hållbarhet i samarbete med lokala samhällen.

Siemens nya anläggning i Goole, som öppnade 2024, är ett exempel på företagets satsning på inhemsk produktion. Här tillverkas tåg för Londons Piccadilly Line och framtida flottor. Genom sitt arbete för HS2 stärker Siemens sin roll som en pålitlig partner i att bygga framtidens hållbara järnväg.

Källa: LOK-Report