Västlänken - Viktiga milstolpar under 2024

Västlänken. Foto: Trafikverket

Under 2024 har flera viktiga framsteg gjorts i arbetet med Västlänken, som ska skapas en tunnel för pendel- och regiontåg under Göteborg. Här är några av årets milstolpar från deletapperna Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsväg.

Vid årsskiftet överlämnades delar av marken till Jernhusen för byggnationen av Park Central, som ska innehålla kontor, handel och den östra uppgången från Centralen. Senare under året lämnades marken över för blivande mittuppgången till Jernhusen som just nu bygger stationshuset Göteborg Grand Central. 

Centralen

Västlänkens första konstverk, "bLINK" av Katarina Grosse, installeras och är synligt från stora delar av Göteborg. Stationsutrymmet börjar ta form och liknar nu en tågstation med perronger, rulltrappor och väggar i ljusgrå skiffer. Perrongerna kläs nu med grön granit, och all betonggjutning är snart klar. I oktober gjordes den sista bottenplattan som kopplar samman Centralen och Kvarnberget. Den gjutna golvytan sträcker sig nu över 1 800 meter från bron över E6 till Kvarnberg

De sista takplattorna gjordes i december, och nu är Centralens tunnelgolv, väggar och tak färdiga. Installationsarbeten, som ballastfria spår, kontaktledningsskena och system för el, signal, tele och radio, har påbörjats för att tågen ska kunna rulla in på station Centralen 2026.

b
Centralen. Foto: Trafikverket

Kvarnberget

Västlänkens kortaste deletapp Kvarnberget nådde en stor milstolpe när Trafikverket i mars gjöt den sista takplattan för tunneln vid Kanaltorget. Därmed är den 560 meter långa tunneln med golv, väggar och tak i deletappen färdig.

Under våren sattes spontplankorna  upp som skiljde deletapperna Centralen och Kvarnberget åt. Spontplankorna fungerade som stödkonstruktion under tiden som schaktarbetena pågick i båda deletapperna. 

Under sommaren blev byggentreprenaden i deletapp Kvarnberget färdig och i november kunde Trafikverket lämna över merparten av markytorna till Göteborgs Stad.

Arbetet inuti tunneln fortsätter med entreprenören som ska utföra järnvägsinstallationerna. Installationerna innefattar järnvägsspår, el, signalsystem, telekommunikation, och annan teknik som krävs för att tågen slutligen ska kunna börja rulla genom tunneln.

 

b
Kvarnberget. Foto: Trafikverket 

Haga

Tågtunneln till Haga under Landala torg har sprängts klart och på den västra sidan under Johanneberg byggs en fläktstation där bergrummet mäter hela 55 m lång, 26 m bred och 28 m hög. Det öppna schaktet för Västra entrén har också sprängt klart och nu pågår arbetet med betongarbetena där bland annat hissar och rulltrappor ska installeras.

Korsvägen

På båda sidor om det öppna schaktet i Korsvägen inne i berget har Trafikverket snart gjutit klart de 17 pelare som ska bära upp bergstaket på den framtida stationen och bottenplattan till stationen har gjutits klart och nu fortsätter arbetet med väggarna och mittenbarriären.

Under Lisebergs entréstråk har det inte sprängts utan istället har tunneln grävts. Inne på Liseberg har det börjat schaktas ner utanför Rondo. Under Mölndalsån och vår akvedukt har finns ett så kallat vattenschakt där bland annat dykare och långgrävare ser till att ta bort lera och jord. En bro har även byggts för Sofierogatan som är kvar tills arbetena är klara.

Inne i berget under Jakobsdal och Skår är det sprängningarna klara och nu pågår olika efterarbeten som tätning av berget. Det finns lite berg kvar under E6:an som sprängs bort när det öppna schaktet på Liseberg är klart.

Under 2024 har Almedal gjutit klart sitt betongtråg och nästan hela betongtunneln mot Skårs bergtunnel. Arbeten med en betongportal ska möjliggöra att betongtunnel och bergtunnel ska kunna mötas. På marken förbereds de två permanenta spår som ska gå på var sin sida av betongtråget och som gör att det blir tågavstängningar sommaren 2025.

b
Korsvägen. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket