EU satsar en halv miljard på vätgasledningar i Norden och Östersjön

Karta över projekten Nordic Hydrogen Route och Baltic Sea Hydrogen Collector. EU:s medfinansiering avser delar av projektens sträckor. Bild: Nordion Energi

Vätgasprojekten Nordic Hydrogen Route (NHR) och Baltic Sea Hydrogen Collector (BHC) har tilldelats medfinansiering på totalt en halv miljard kronor från EU:s fond för ett sammanlänkat Europa (CEF Energy). Projekten syftar till att bygga en vätgasinfrastruktur för att möjliggöra energiomställningen och öka Sveriges energioberoende och försörjningstrygghet.

– Detta är ett mycket glädjande besked för Sverige och svensk industri. Medfinansieringen är en viktig del i att utveckla en effektiv vätgasinfrastruktur som bidrar till industrins omställning, säger Björn Santana Arvidsson, vice vd Nordion Energi H2.

29 miljoner euro har tilldelats projektet Nordic Hydrogen Route, en 130 mil lång planerad vätgasledning från Vasa i Finland längs kusten till Örnsköldsvik på den svenska sidan, med en förgrening upp till Kiruna. Ledningen är ett samarbete mellan Nordion Energi och Gasgrid Finland. I EU:s utvärdering av projekten fick NHR ett toppbetyg på 24 av 25 möjliga poäng. Projektet ligger i linje med den svenska regeringens strategi och Svenska kraftnäts uppdrag att samplanera infrastrukturen för el och vätgas.

– Vätgasen kommer vara avgörande för såväl klimatet som för vår energisäkerhet och självförsörjning, något som också pekas ut i EU:s bedömning av dessa projekt. Med en gemensam infrastruktur skapar vi en större trygghet och priskonkurrens åt vår svenska industri, säger Björn Santana Arvidsson.

EU-finansieringen syftar till att ta vidare projektet till nästa fas, med målet att de första delarna av projektet ska vara i drift till 2030. Det andra projektet, Baltic Sea Hydrogen Collector (BHC) har tilldelats 15 miljoner euro för en planerad vätgasledning i Östersjön mellan Finland och Tyskland, ett samarbete mellan Gasgrid Finland, danska Copenhagen Energy Islands (CEI) och Nordion Energi. I nästa steg planeras en sammankoppling mellan Sverige och Finland i höjd med Åland.

EU:s CEF-program syftar till att stödja transnationell infrastruktur som är av särskild betydelse för Europas konkurrenskraft. För projekten väntar nu förhandlingar med EU rörande kraven för att få motta medfinansieringen.