Historisk upprustning av Västra stambanan inledd

Borrtåget som placerar fundament till de kommande nya kontaktledningsstolparna på Västra stambanan mellan Olskroken och Partille. Foto: Trafikverket

Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås påbörjades den 4 januari. Syftet är att förbättra driftsäkerheten och möjliggöra fler tåg på sträckan.

Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm är en av landets mest trafikerade järnvägar. Kapaciteten är redan fullt utnyttjad, särskilt mellan Göteborg och Alingsås där pendeltrafiken är intensiv. Utöver regional pendeltrafik passerar även fjärrtåg och godstransporter dagligen.

Den nuvarande elkraftsanläggningen har nått slutet av sin tekniska livslängd och byts ut helt och hållet mellan 2025 och 2027. Första etappen, som omfattar sträckan mellan Göteborg och Partille, har nu inletts. Arbetet kräver avstängning av ett spår i taget samtidigt som tågtrafik kan fortsätta på det intilliggande spåret. Nya kontaktledningsfundament installeras med hjälp av ett borrtåg, följt av montering av stolpar och kontaktledningar. Även transformatorer och annan utrustning byts ut. Efter att det första spåret åter är i drift påbörjas motsvarande arbete på det andra spåret.

b
De nästan hundra år gamla kontaktledningsstolparna ska fram till 2027 bytas ut till nya på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Foto: Trafikverket

– Det är helt nödvändigt att rusta Västra stambanan för framtiden. Vi behöver säkra en mer tillförlitlig järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för ökat resande och transporter, säger Emma Sturk, enhetschef för järnvägsunderhåll på Trafikverket.

Samtidigt med elkraftsarbetet byggs Lerum station om. All räls och alla växlar byts ut, och antalet spår utökas från tre till fyra. Det gör att snabbare tåg kan passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten på hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm. Flera andra underhållsarbeten genomförs samtidigt, bland annat renovering av fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar och tre vägbroar. Därtill byts flera växlar ut, plankorsningar avvecklas och en ny planskild korsning byggs i Alingsås.

b
Längs med det avstängda spåret sätts de nya kontaktledningsfundamenten i marken, bland annat med hjälp av ett så kallat borrtåg. Därefter ska de nya stolparna monteras på fundamenten och slutligen ska kontaktledningen hängas upp. Foto: Trafikverket

Fortsatt tågtrafik under arbetet

Tågtrafiken pågår under arbetet, men vissa förändringar görs. Bland annat ersätts vissa avgångar med buss, och vissa tåg leds om till andra banor i regionen. Kapaciteten begränsas under byggperioden.

– För att minimera påverkan har Trafikverket tillsammans med operatörerna tagit fram en trafiklösning där persontåg prioriteras under rusningstimmarna och godstrafiken får företräde under andra tider, säger Emma Sturk.

b
Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen. Foto: Trafikverket

Fortsatta upprustningar längre norrut

Efter att sträckan mellan Göteborg och Alingsås färdigställts fortsätter upprustningsarbetet längre norrut på Västra stambanan.

– Vi är mitt i en historisk upprustning av järnvägen. Utmaningen är att få ut alla arbeten i spåren samtidigt som trafiken ska flyta på. I samarbete med järnvägsföretagen tar vi fram lösningar som fungerar för både resenärer och godstransporter, säger Jon Sundh, avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket.

b
Kartan visar projektets samtliga åtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Karta: Trafikverket
b
Arbetet delas upp i fem etapper. Karta: Trafikverket

Källa: Trafikverket