Blå linje till Nacka närmar sig nytt skede

Nu pågår betongarbetet för fullt med den blivande rulltrappan på station Nacka. Foto: Region Stockholm

Arbetet med att utvidga tunnelbanans Blå linje till Nacka i Syd-östra Stockholm pågår och närmar sig ett nytt skede. Efter sex års byggtid är bergsprängningarna snart avslutade längs hela sträckan.

Inom kort är linjens alla bergtunnlar utsprängda från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Samtidigt pågår omfattande arbete vid de kommande stationerna, där plattformar och andra viktiga strukturer börjar ta form. I Järla växer perrongen fram, där framtida resenärer kommer att kliva på och av.

– Vi har ungefär 30 meter kvar att spränga under Sickla park och det kommer att ta några veckor till, säger Theresa Millqvist, projektchef för Blå linje till Nacka.

b
Plattformen i Järla växer fram. Här kommer framtidens resenärer kliva på och av tunnelbanan. Foto: Region Stockholm

Från bergrum till färdig tunnelbana

När sprängningsarbetet avslutats vidtar omvandlingen av de tomma tunnlarna till en färdig tunnelbana. Betongkonstruktionen är den bärande strukturen i anläggningen och arbetet pågår i snabb takt.

– Allt eftersom betongarbetet går framåt kan man se tunnelbanan växa fram. Nu byggs väggar, tak, plattformar, trappor och utrymmen för hissar och rulltrappor. Det är väldigt spännande när vi på riktigt kan se konturerna av den nya tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.

Utöver dessa betongarbeten pågår installation av system för vattenavledning och byggnation av servicevägar inne i tunnlarna. Dessa vägar ska användas av underhållsfordon och som utrymningsvägar.

b
En av alla de betongkonstruktioner som byggs för nya tunnelbanan växer fram i Järla. Det här ska bli en innervägg bredvid en trappa ner till perrongen. Foto: Region Stockholm
b
I den framtida slutstationen Nacka byggs stommen för de snabba hissarna. Foto: Region Stockholm
b
På bilden syns passagen mellan tunnelbanan och Sickla köpkvarter och stommen som är klar för trappan. Foto: Region Stockholm

Ny fas i byggprojektet

Under 2025 inleds förberedelser för nästa fas i byggprojektet. Det omfattar spårläggning, installation av tekniska system och montering av rulltrappor och hissar. Samtidigt fortsätter arbetet vid stationernas entréer, där biljetthallar och andra ytor byggs ut.

– Under året kommer vi successivt börja med förberedelser för att lägga spår, installera tekniska system, montera rulltrappor och hissar och allt annat som behövs i tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.

Allt material och alla maskiner som krävs för att färdigställa tunnelbanan transporteras in genom arbetstunnlarna. Transporter av utsprängt berg minskar successivt i takt med att sprängningsarbetet avslutas.

– Byggarbete låter oundvikligen till och från men jämfört med tunnelsprängningar så är det mer ”vanligt byggarbete” som ska göras framöver. Under jord bygger vi plattformar, teknikutrymmen och klär in utrymmen med golv, väggar och tak, men det påverkar inte omgivningen som bergarbete gör, säger Theresa Millqvist.

När den fysiska infrastrukturen är färdigställd inleds tester av tekniska system och säkerhetsfunktioner. Därefter kan tunnelbanan tas i drift. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till år 2030.

b
Här ska de betongkonstruktioner som är stommen i biljetthallen i Sickla börja byggas under året. Foto: Region Stockholm
b
Och här lyfts trappan på plats i passagen mellan tunnelbanan och Sickla köpkvarter. Foto: Region Stockholm

Källa: Region Stockholm