Byggarbetare dokumenterar tunnelbanebygget i fototävling

Kollage av flera av bilderna som tagits av nya tunnelbanans medarbetare. Foto: Region Stockholm.

Många av de som arbetar med utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm har också fotograferat arbetet. Bilderna har skickats in till en intern fototävling där bygget skildras ur arbetarnas perspektiv.

Unik inblick i bygget

Bilderna har tagits av anställda som befinner sig mitt i arbetet. De ger en inblick i byggprocessen, både ovan och under jord. Samtliga medarbetare hade möjlighet att delta i tävlingen om Årets bild 2024.

Materialet visar en bredd av arbetsmoment och fångar även de olika stämningar som uppstår under byggprocessen.

b
Vänster: Kommande startpunkten för gröna linjens tunnel från Odenplan mot Arenastaden. Från andra hållet byggs tunneln som går genom Vasastan. Fotograf: Timmy Åhlén, byggledare BEST.
Höger: Slakthusområdets plattformsrum och uppgång mot norra entrén. Fotograf: Niclas Wennerberg, byggledare geo.
b
Ny betongtunnel till depån i Högdalen. Bilden utsågs till vinnare i tävlingen för årets bild i nya tunnelbanan 2024.
Fotograf: Alexander Nordin, projektingenjör.
b
Station Nackas med istappar i taket. Fotograf: Joacim Segerholmrulltrappsschakt, byggledare berg.
b
Solen strilar ner i ett rulltrappsschakt i Sickla. Fotograf: Carl Johan Gårdinger, byggledare berg.
b
Vänster: Tunnelarbete i station Nacka. Fotograf: Madelene Urge, biträdande projektledare berg och anläggning.
Höger: En borrigg har parkerat i en tunnel i Kungsträdgården. Fotograf: Boel Lindberg, hållbarhetsstrateg.
b
Gjutning av mellanplanet ovanför plattformen i station Sofia. Fotograf: Johan Chammoun, byggledare.
b
Vänster: Genomslaget efter sprängning mellan Sickla och Järla. Fotograf: Joacim Segerholm, byggledare berg.
Höger: Borrning för sprängning i botten vid station Sickla. Foto Carl Johan Gårdinger, byggledare berg.
b
Station Sofias plattform. Fotograf  Johan Chammoun, byggledare.
b
Tidig morgon vid kolerakyrkogårdens ventilationstorn, vid Gullmarsplan. Tornet fungerar även som boplats för humlor och småfåglar. Fotograf Patrik Holmqvist, byggledare, bygg.

Fakta - Utbyggnaden av tunnelbanan

  • Stockholms tunnelbana byggs ut med 18 nya stationer och tre mil spår. Totalt planeras 130 500 nya bostäder i anslutning till utbyggnaden.
  • Under 2025–2026 ska en möjlig tunnelbanelinje till Bromma utredas, men inget beslut om genomförande finns.
  • Utbyggnaden finansieras gemensamt av staten, Region Stockholm samt kommunerna Järfälla, Nacka, Solna och Stockholm. Budgeten uppgår till 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå.

Källa: Region Stockholm