Energimyndigheten föreslår ny strategi för stöd till laddinfrastruktur

Förslaget innebär att stödgivningen blir tydligare och stödet blir enklare för aktörerna att söka. Foto: sophie jonas/unsplash

Energimyndigheten föreslår en ny inriktning för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur. Enligt förslaget ska statliga stöd till företag som bygger laddinfrastruktur samlas hos myndigheten för att skapa en mer strategisk och resurseffektiv stödgivning.

Förslaget innebär att stödgivningen blir tydligare och stödet blir enklare för aktörerna att söka. Förslaget skapar förutsättningar för en ändamålsenlig utbyggnad av laddinfrastruktur genom riktade insatser baserade på kvalificerade analyser.

Stödet till laddinfrastruktur går in i en ny fas

Energimyndigheten konstaterar att stödgivningen nu går in i en ny fas då marknaden börjar mogna för vissa segment. För att säkerställa en ändamålsenlig utbyggnad av laddinfrastruktur behöver stödgivningen gå från breda mängdstöd till mer strategiska och riktade stöd. Dessa stöd bör baseras på löpande kvalificerade analyser som identifierar var behovet är störst. Samtidigt kan stöd minskas eller fasas ut i segment där kommersiella förutsättningar finns.

– Den nya inriktningen vi föreslår gör att det blir enklare för dem som bygger ut laddinfrastruktur att söka stöd, samtidigt som Energimyndigheten kan använda sitt analysarbete för att säkerställa att offentliga medel används effektivt, säger Petter Dahlin, enhetschef E- mobilitet, Energimyndigheten.

Elektrifieringen av transportsektorn är avgörande för omställningen till ett fossilfritt samhälle. Tillgång till ändamålsenlig laddinfrastruktur är en viktig förutsättning för att fordonsägare ska kunna investera i elfordon. För att främja utbyggnaden av laddinfrastruktur har olika stöd tagits fram över tid.

Idag administreras dessa stöd av fyra olika myndigheter: Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Skatteverket och Trafikverket.

En mer effektiv elektrifiering av vägtransporter

Energimyndigheten har ansvar för samordning av frågor som rör Sveriges laddinfrastruktur och har nu även fått uppdrag att ge förslag på hur stödet till laddinfrastruktur kan effektiviseras.

Myndigheten föreslår att huvuddelen av statliga stöd till företag som bygger laddinfrastruktur samlas hos de.

Energimyndigheten skulle enligt förslaget ansvara för stödgivningen till:

  • Publik laddinfrastruktur för tunga och lätta fordon
    Handlar om laddinfrastruktur som alla har icke-diskriminerande tillgång till, exempelvis längs vägnätet eller i tätbebyggda områden.
  • Semi-publik laddning för tunga fordon
    Handlar om laddningspunkter som är tillgängliga för en avgränsad målgrupp men som inte är tillgänglig för allmänheten. Exempelvis för laddning i samband med lastning och lossning av gods.
  • Icke-publik laddinfrastruktur för tunga fordon
    Handlar om laddinfrastruktur som endast är tillgänglig för organisationen, verksamheten eller ägare. Exempelvis för nattladdning där lastbilar står parkerade när de inte kör.    

Detta skapar förutsättningar för en mer strategisk och resurseffektiv stödgivning, samtidigt som det blir tydligare och enklare för aktörerna att söka stöd.

Myndigheten arbetar nu med att bygga upp en verksamhet som kan ta fram kvalificerade analyser för att bedöma stödbehovet. Justeringen av ansvaret för stödgivningen föreslås ske stegvis till och med 1 januari 2027.

– Genom en kvalificerad analysverksamhet kopplad till stödgivningen kommer vi bättre kunna stödja marknaden där det behövs mest, och identifiera var stöden gör mest nytta. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla våra metoder för att stödja en hållbar och snabb utbyggnad av en ändamålsenlig laddinfrastruktur, säger Janina Hirsch, utredningsledare.

Stöd som fortsätter som tidigare

Förslaget innebär att stödet till icke-publik laddinfrastruktur för lätta fordon (Ladda-bilen stödet) fortsatt administreras av Naturvårdsverket, skattereduktion för grön teknik där installation av laddningspunkter ingår fortsatt administreras av Skatteverket och fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) fortsatt administreras av Trafikverket.

Källa: Energimyndigheten