Ny planeringsperiod för vägar och regional infrastruktur – Trafikverket och regioner får uppdrag

Essingeleden i Stockholm. Foto: jon flobrant/unsplash
Essingeleden i Stockholm. Foto: jon flobrant/unsplash

Regeringen har beslutat att Trafikverket ska ta fram ett förslag till en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037. Planen ska bygga på de ekonomiska ramar som riksdagen beslutat om i samband med propositionen Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur (prop. 2024/25:28).

Trafikverket ska föreslå hur resurserna ska fördelas på olika typer av åtgärder och redovisa hur dessa ska bidra till att återta eftersatt underhåll och säkra funktionaliteten i vägnätet.

Särskild redovisning av underhållsinsatser

För vägsystemet ska Trafikverket redovisa hur hela det eftersläpande underhållet kan återtas under perioden. Myndigheten ska även lämna en sammanhållen plan för drift och underhåll av infrastrukturen.

Samtidigt får Trafikverket i uppdrag att arbeta vidare med kostnadskontroll och effektivitet i genomförandet.

Regional planering – länsplaner får utökad ram

Regeringen ger också regionerna och Gotlands kommun möjlighet att ta fram nya förslag till länsplaner för den regionala transportinfrastrukturen. Dessa ska vara sammanställda och remitterade senast den 20 januari 2026.

De preliminära planeringsramarna för länsplanerna ökas med 20 procent jämfört med föregående planperiod. Regeringen lyfter särskilt fram trafiksäkerhet och behovet av förbättringar i det regionala vägnätet som motivering.

– Att satsningarna på länsplanerna ökar med 20 procent är mycket angeläget och en kraftig ökning jämfört med tidigare planer Det är viktigt inte minst för att underlätta för människors vardag med resor till jobb och utbildning och för att stärka förutsättningarna för effektiva godstransporter som främjar jobb och tillväxt i hela landet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Det aktuella beslutet bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Tidigare steg i processen

Arbetet med den nya nationella planen inleddes tidigare genom att Trafikverket fick i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag. Det har remitterats och legat till grund för propositionen som riksdagen senare godkände. Nästa steg är att regeringen under 2026 ska fatta beslut om den slutgiltiga planen och de ekonomiska ramarna för både den nationella och regionala transportinfrastrukturen.

Källa: Regeringskansliet