Fyra stora krav på ny infrastruktur i Västmanland

Kartan visar hur satsningarna hänger ihop. Karta: Region Västmanland
Kartan visar hur satsningarna hänger ihop. Karta: Region Västmanland

Ett samlat Västmanland ställer nu gemensamma krav på fyra stora infrastruktursatsningar som pekas ut som avgörande för tillväxt och tillgänglighet i länet. Region Västmanland och länets kommuner står eniga bakom en ny systemanalys som prioriterar investeringar i Mälarbanan, Bergslagspendeln, Nobelbanan och en ny Hjulstabro.

Ett samlat Västmanland kräver nu investeringar i fyra strategiska infrastrukturprojekt som anses avgörande för länets framtida tillväxt. Regionen har tillsammans med länets kommuner antagit en ny Regional systemanalys där fokus ligger på järnvägsförbindelser och förbättrad sjöfart.

– Vi har lyckats ena hela länet om de viktigaste åtgärderna i infrastruktur, det är en stor styrka. Att Region Västmanland tillsammans med länets kommuner nu kan gå fram med en röst ger oss en styrka i det nationella påverkansarbetet, säger Jenny Landernäs, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Systemanalysen pekar ut fyra projekt som centrala för att skapa ett mer tillgängligt och hållbart Västmanland: Mälarbanan, Bergslagspendeln, Nobelbanan och en ny Hjulstabro.

Mälarbanan
En ökad kapacitet på Mälarbanan lyfts fram som central för att binda samman Västmanland med Stockholm och Mälardalen. Den beskrivs som en motor för både jobbpendling och tillväxt i regionen.

Bergslagspendeln
Bergslagspendeln mellan Ludvika, Fagersta och Västerås ses som en nyckel till att knyta samman expansiva områden som Ludvika och Finnslätten. Både kort- och långsiktiga satsningar krävs för att stärka tillväxten längs sträckan.

Nobelbanan
Förbindelsen mellan Kristinehamn och Örebro lyfts fram som ett sätt att öppna östra kontaktytor och möjliggöra en utvidgad arbetsmarknad. Länken ses också som avgörande för att kunna resa mellan Oslo och Stockholm på under tre timmar.

Ny Hjulstabro
En modern bro över Hjulsta ska förbättra förutsättningarna för sjöfart på Mälaren. Den lyfts fram som en förutsättning för att investeringar i bland annat Västerås och Köpings hamnar ska få full effekt.

Systemanalysen pekar även ut strategiska riktningar för att förbättra tillgängligheten i hela länet. Detta inkluderar digital infrastruktur, säkrare vägar, utbyggd kollektivtrafik och förbättrade gång- och cykelvägar. Strategierna ska ligga till grund för kommande prioriteringar i såväl stad som landsbygd.

Källa: Region Västmanland