Under 2015 så ökade energianvändningen i transportsektorn till den högsta siffran på fem år. Den största delen av ökningen stod biodieseln för. Just biodiesel har mångdubblats i användning de senaste åren.
Under 2015 ökade energianvändningen i transportsektorn för andra året i rad och uppgick till 124,6 terawattimmar. Ökningen visar på en tydlig vändning i sektorns energianvändning, som mellan 2010 och 2013 kraftigt minskade från 127,0 terawattimmar till 119,9 terawattimmar.
Dieselfordon har fortsatt att öka i popularitet samtidigt som bensin- och etanoldrivna fordon har fortsatt att minska i antal. Detta syns i dieselanvändningen, som följer en starkt uppåtgående trend. Ökningen i fossil dieselanvändning har däremot mattats av de senaste åren. Idag är det främst en växande andel låginblandad biodiesel som står för ökningen.
Inom vägtransporter har total fossil energianvändning minskat i flera år samtidigt som biodrivmedel har ökat. Det snabbast ökande drivmedlet under 2015 var HVO, en syntetisk diesel som är producerad från rest- och avfallsprodukter.
– Tillgången på avfall är begränsad, vilket gör att produktionen av HVO inte kommer att kunna växa obehindrat, säger Erik Olsson vid Energimyndigheten.
Utöver låginblandning i fossil diesel används ren HVO i bussar och tunga lastbilar.
Sverige har redan uppnått förnybardirektivets mål om 10 procent förnybar energi i transportsektorn med god marginal. I denna rapport beräknas den preliminära andelen förnybar energi, enligt direktivets beräkningsmetod, uppgå till 23,4 procent under 2015.
Transporter står för en fjärdedel av Sveriges energianvändning. Förändringar av energianvändning i denna sektor har stor betydelse för hur Sverige kan nå energi- och klimatmål i framtiden. Målet om en fossiloberoende fordonsflotta vid år 2030 hör till ett av dessa mål.