En geologisk undersökning som bland annat byggbolaget Skanska står bakom visar att det är fullt möjligt att bygga en tågtunnel under Östersjön. Trelleborg och Stralsund betraktas som lämpliga städer för tunnelns ändar, skriver Trelleborgs Allehanda.
Redan i december 2011 offentliggjordes planerna för en 100 kilometer lång tågtunnel mellan Sverige och Tyskland.
– Det är klart vi söker efter kortaste möjliga avstånd. Trelleborg ligger strategiskt och är en bra startpunkt, säger Robert Sturk, designchef på Skanska till Trelleborgs Allehanda.
Den geologiska undersökningen är gjord längs en korridor från skånska sydkusten ner mot Stralsundsområdet. Utvärderingen bygger på tidigare provtagningar som gjorts för bland annat utvinning av gas och olja.
– Tekniken är beprövad och kostnaderna på cirka 20 miljarder euro är inget oöverstigligt hinder, säger Knut Halvorsen, vd för Oslo Teknopol till Öresundsinstituttets tidskrift Job & Magt.
Resonemanget bygger på att även Norge vill ha en snabb och bra förbindelse till kontinenten och att Danmark väntas motsätta sig att ständigt mer trafik pressas genom Själland och Lolland-Falster.