”Ställ inte närsjöfarten mot järnvägen”

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

Just nu är debatten om infrastruktur och logistik extra stark och högljudd. Inte så konstigt med tanke på att det är valår och Trafikverkets nationella plan är på gång. Det skriver Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i en debattartikel. 

Jag tycker det är bra att vi diskuterar logistik och infrastruktur. Hur hittar vi de optimala transportlösningarna för Sverige – lösningar som stärker landets konkurrenskraft? Hur kortar vi avstånden mellan företagen och deras viktiga handelsmarknader, och detta i en värld där tillväxten sker allt längre bort från Sverige? 

Tyvärr finns det en brist på nyanser i debatten, som så ofta när det hettar till. Jag gillar inte när argumenten blir svartvita och olika transportslag ställs mot varandra. Det gäller istället att bejaka vad varje transportslag är bäst på och bygga de smartaste lösningarna utifrån det. Det är inte antingen eller – det är både och. En effektiv infrastruktur ser till helheten.

Som hamnföreträdare kommer jag i kontakt med alla transportslag. Alla har sina för- och nackdelar. Det är kombinationen som är det viktiga – när varje transportslag får göra det är bäst på blir det oslagbart.  

Närsjöfart debatteras livligt just nu. Jag tror att närsjöfart är bra. Det finns redan inom vissa godsslag, till exempel för energiprodukter. Närsjöfarten går säkert att utöka mer för andra godsslag. Vi i Göteborgs Hamn har infört ett extra ekonomiskt incitament i vår hamntaxa, från och med i år, just för att stödja detta transportkoncept. 

Det som inte är bra är när man ställer närsjöfart emot järnväg. Särskilt inte om man argumenterar för att utbyggnation av järnvägen inte behövs för att vattnet är gratis. Då är inte analysen gjord. Vi måste erbjuda bägge alternativen och låta kunderna välja. Jag tror nämligen att båda systemen behövs beroende på godsslag, destination, volymen av gods, behov av snabbhet med mera.

Som hamn är vi knutpunkten för alla transportslag och jag lovar att verka för en mångfald där kunderna kan välja det som fungerar bäst för dem. En mångfald som inte glömmer bort logistikens huvuduppgift – att underlätta handeln med andra länder och på så sätt stärka Sveriges konkurrenskraft.

Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn AB