Saab har utvecklat en teknik för fjärrstyrda flygledartorn, Remote Tower. Nu har Transportstyrelsen gett Luftfartsverket besked om att de avgörande säkerhetsaspekterna är klarlagda inför driftssättning. Därmed kan Sundsvalls Remote Tower Center gå i drift hösten 2014. Då blir flygplatsen i Örnsköldsvik den första i världen som fjärrstyrs.
Saabs teknik Remote Tower installerades redan 2013 på Örnsköldsviks flygplats. Nu har Transportstyrelsen gett Luftfartsverket besked om att de avgörande säkerhetsaspekterna (teknik och operationella procedurer) är klarlagda.
Örnsköldsviks flygplats blir, i höst, först i världen med att fjärrstyras och det med hjälp av Saabs teknik. Flygledare på Sundsvalls Remote Tower Center kommer då att kunna fjärrstyra starter och landningar på Örnsköldsvik flygplats, 100 kilometer därifrån.
Saabs Remote Tower är ett produktsystem som består av HD kameror med Pan-Tilt-Zoom funktioner, övervakning, meteorologiska sensorer, mikrofoner, signallampor och andra funktioner för flygplatsen. Data från sensorerna skickas till ett Remote Tower Center (RTC) där de visas i real-tid. Där har flygledaren systemet och de direktsända bilderna till hjälp för att kunna sköta flygplatsen på samma sätt som i ett traditionellt flygledartorn.
Tekniken har tagits fram av Saab i nära samarbete med Luftfartsverket, LFV, för att motsvara flygledarnas operativa behov. Under utvecklingsarbetet har det visat sig att en del av dagens flygledartorn inte är optimalt placerade längre. I de fallen kan Remote Tower kompensera bristerna genom systemets mobilitet. Kamerahuset kan placeras där det har störst överblick och till och med enkelt flyttas om det behövs.