Enligt EU-regler måste nya bilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det skriver Transportstyrelsen.
Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.
Transportstyrelsen har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.
Det beror på till stor del på att man uppnår huvudsyftet med TPMS ändå, eftersom fordonsägare i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller.
På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.
Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Transportstyrelsen har idag inga regler om att TPMS ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.
Källa: Transportstyrelsen