Arbetet med att muddra farled och hamnbassäng i Wallhamn på Tjörn är klart. Muddringen innebär att hamnen kan ta emot stora fartyg vid högre vindhastigheter och med större djupgående.
Det är vädret som avgör när och hur stora fartyg kan anlöpa olika hamnar. I takt med att fartygen blivit större, har djupet och bredden i farleden in till Wallhamn och i hamnbassängen inte räckt till. Sedan 2009 har de största fartygen haft begränsningar när de skulle anlöpa Wallhamn vid hårt väder. Det har bland annat krävts extra bogserbåtar och det har hänt att fartyg fått ankra upp utanför Marstrand i väntan på bättre väder.
– Framförallt är det fartyg som är byggda för att transportera bilar som blivit längre och högre, och den stora ytan gör att de är känsliga för vind. Nu klarar fartygen att trafikera hamnen utan extra säkerhetsrestriktioner, säger Christer Olausson, lotsplatschef för Sjöfartsverket i Marstrand.
Muddringsarbetet, som inleddes i oktober, var klart i april och nu har resultatet godkänts av Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. Som en del i planeringen byggdes farleden upp i Sjöfartsverkets simulator på Chalmers i Göteborg.
För att ta hänsyn till de yngelplatser som finns i hamnområdet, genomfördes muddringen under säsong då lätt grumling inte skadar det marina livet.
Medan Wallhamn AB har ansvarat för muddringen i hamnbassängen, är arbetet i farleden ett samarbete mellan två statliga myndigheter. Sjöfartsverket har lett arbetet med att muddra farleden, med Trafikverket som beställare.
– Vår roll är att identifiera vilka transportvägar som är viktiga att hålla öppna ur ett samhällsperspektiv. Det gäller oavsett om det är till lands, till sjöss eller i luften, säger Bengt Rydhed, stf regionchef för Trafikverket väst.