Trafikverkets Färjerederi erbjuder nu störningsinformation via sms. Det enda man behöver göra är att registrera sitt mobilnummer på färjeledens webbsida. Då kan man på ett enkelt sätt få information om till exempel inställda turer eller begränsad kapacitet.
Tjänsten är en del i det informationssystem som levereras av Infracontrol, som även styr skyltarna med trafikinformation i många av färjelägena.
Michael Lindqvist, it-strateg på Trafikverket Färjerederiet, är nöjd över att man har tillgång till den här informations-kanalen till resenärerna och att man på det sättet kan förenkla vardagen för dem.
– Genom att personalen på varje färjeled själva kan lägga ut informationen, kan vi informera snabbt och tillförlitligt om det uppstår störningar. En bra sak att veta när det så småningom blir vinter är att vi även erbjuder information om isvägar via den här tjänsten, säger Michael Lindqvist.
Varje färjeled har en egen hemsida där man utöver tidtabeller och annan information även har möjlighet att registrera sig för prenumeration på störningsmeddelanden.
Färjepersonalen har tillgång till webbaserade användarfunktioner och kan enkelt lägga ut akuta eller schemalagda meddelanden både på skyltarna i färjelägena och till prenumerationstjänsten.
– Det är en stor fördel att personalen på färjan kan ge information om det till exempel uppstår problem med färjan eller om man måste invänta en brådskande ambulanstransport, säger Michael Lindqvist.
Färjerederiet, som är en del av Trafikverket, ansvarar för driften av alla färjor på de cirka 40 färjelederna runt Sveriges kust och i en del av våra insjöar. 2012 handlade man upp ett nytt nationellt system för avgångs- och trafikinformation vid färjelederna. Upphandlingen vanns av Infracontrol och systemet har köpts som en molntjänst baserad på Infracontrol Online.