Bra start för Göteborgs Hamns miljörabatter

Foto: Göteborgs Hamn

Den första januari i år infördes miljörabatter i Göteborgs Hamn för att premiera fartyg med hög miljöprestanda. Nu konstaterar Göteborgs Hamn att satsningen fått en flygande start.

Göteborgs Hamns miljörabatter infördes för att skapa incitament till minskad miljöpåverkan som sträcker sig utöver vad som är fastställt i internationella lagar och regler. Sedan införandet i början av året har signalerna från marknaden varit mycket positiva.

– Den här möjligheten att spara pengar och inte minst synliggöra sitt miljöarbete är förstås något som uppskattas av våra kunder. Man uppskattar också att vi anslutit oss till etablerade indexsystem vilket gör det enklare för många att delta, säger Göteborgs Hamn AB:s miljöchef Edvard Molitor.

Än så länge har 25 enskilda fartyg anslutit sig och andelen anlöp som klarar rabattkraven är högre än förväntat.

– 25 fartyg är en relativt liten andel av fartygen i hamnen, men just dessa fartyg anlöper hamnen ofta. Den exakta andelen beror lite på hur man definierar ett anlöp, men lågt räknat får vart sjätte anlöp miljörabatt i dagsläget, säger Edvard Molitor.

Dessutom förväntas andelen öka ytterligare framöver. Bland annat tack vare att fartyg som går på flytande naturgas, LNG, börjar trafikera Göteborgs Hamn under 2016.

– LNG är ett bra alternativ för att få ner utsläppen men kräver investeringar på fartygen. Genom att ge fartyg med LNG-drift upp till 30 procent rabatt bidrar vi till att göra LNG till ett attraktivare alternativ även ekonomiskt. Det är något redarna gläds mycket åt och som dessutom visar att vi ligger i framkant på området, säger Edvard Molitor.

Hittills har följande rederier fått miljörabatt för fartyg som anlöper Göteborgs Hamn: DFDS (sex fartyg), Euro Marine Logistics (ett fartyg), Hapag Lloyd (ett fartyg), Inter Terminals (sju fartyg), Stena (tre fartyg), Tärntank (fem fartyg) och Wilson Eurocarriers (två fartyg).