Det är ingen slump att gods har tagit vägen över Norrköpings hamn sedan medeltiden. Den har ett naturligt självklart läge som är svårt att efterlikna. Regionens utveckling har stärkt hamnens position, och fortsätter att göra det när nästa steg i utvecklingen nu tas, med en omfattande utbyggnad av hamnen.
Med sitt centrala läge i Sverige, Norden och Östersjöområdet har Norrköpings hamn blivit ett allt självklarare alternativ för aktörer med upptagning och avsättning inom östra Mellansverige. I regionen finns en omfattande verkstads-, skogs- och pappersindustri, liksom framstående företag inom handel, energi- och miljöteknik. Här finns också flera ledande importörer och logistikaktörer med storskaliga centrallager. Läget, det breda utbudet av etableringar och olika hållbarhetsaspekter är faktorer som väger tungt i rankingen av landets logistiknav, där Norrköping klassas som ett av Sveriges främsta.
- Norrköpings hamn är flitigt utnyttjad av aktörer med logistiken högt på agendan. Det är i samverkan med dessa som vi utvecklar verksamheten vidare, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings Hamn.
Kombiterminal Norrköpings hamn är en nationellt viktig resurs. Under senare år har flera infrastruktursatsningar arbetats fram för att öka tillgängligheten till hamnen ännu mer. Den moderna farleden med ett farledsdjup på 15 meter ger en god kapacitet för de allt större fartyg som trafikerar Östersjön. Alla hamndelar har järnvägsanslutning och koppling till de närliggande riks- och europavägarna. Trafikverket har beslutat om en ny, elektrifierad järnvägsanslutning till Pampusterminalen, där containerhamnen med integrerad kombiterminal ligger i direkt anslutning till den befintliga break bulk-terminalen.
Skilda varuslagI hamnen hanteras en rad olika varuslag, och bland kunderna finns större industri- och handelsföretag, rederier, transportföretag och speditörer. Containers, skogsprodukter, fasta och flytande bränslen och projektlaster är exempel på stora godsgrupper som hanteras i hamnen. Godsvolymerna har utvecklats allt eftersom nya verksamheter har etablerats i regionen, med både import- och exportflöden. Regionens exportindustrier och starka logistikkluster bidrar tillsammans till en god balans i godsflödena. Detta har attraherat flera aktörer att utveckla sitt trafikutbud. Senast i raden är det Maersk-ägda containerrederiet Seago Line som börjat anlöpa Norrköpings hamn med en veckovis trafik. Containerhamnen trafikeras nu frekvent av av rederierna CMA-CGM, MSC, Teamlines och Seago Line.
- Vi har helt enkelt många kunder med vitt skilda verksamheter och höga förväntningar på hamnens kapacitet och service, säger Ola Hjärtström. Det innebär en ständig utmaning för oss att utveckla och förfina vår verksamhet.
Framtidens hamn tar formNu pågår planeringen av hur morgondagens effektiva hamn i Norrköping ska se ut. På uppdrag av Norrköpings kommun har Norrköpings Hamn inlett projekteringen av en utbyggnad av hamnanläggningen. Detta är ett led i omvandlingen av Inre hamnen från hamn- och industriområde till bostadsområde. En konsekvens av detta är att hamnverksamheten i de inre delarna av hamnområdet kommer att upphöra.
- När vi nu lämnar inre hamnen för att ge plats åt bostäder så växer vi i Pampushamnen, förklarar Ola Hjärtström. Här finns fördelen av stora landområden tillgängliga, både för vår egen tillväxt och för andra aktörer med nytta av det hamnnära läget. Den planerade utvecklingen av Pampushamnen innebär en utbyggnad av kajen och hamnterminalen med cirka 400 meter, fördjupade vattenområden och nya väg- och järnvägsanslutningar. Vidare ges plats åt nya, kajnära lager för import- och exportgods. Norrköpings Hamn planerar också för en ny tunglyftskaj med järnvägsanslutning för projektlaster, en hantering där hamnen redan idag har stor kapacitet och erfarenhet. Parallellt med utvecklingen av Pampushamnen ska också Öhmansterminalen modifieras för hantering av främst bulkprodukter.
Norrköpings Hamn ser att en koncentration av hamnverksamheten till Pampushamnen ger flera positiva effekter. En ökad andel av godset och hanteringen kommer dra fördel av den infrastruktur som skapats och planeras kring Pampushamnen och Händelö. Här finns stora ytor, och Norrköpings kommun planerar att avsätta mer markområden för framtida logistikparker i anslutning till hamnen. Vidare bedöms en utbyggnad och koncentration av hamnverksamheten också leda till kortare transportavstånd för både landtrafiken och sjöfarten jämfört med nuvarande situation, och en effektivare hantering av godset inom hamnen och med färre och kortare interntransporter.
- En modern och effektiv hamn behövs för att trygga marknadens varuförsörjning. Med en fortsatt expansiv hamn har hela vår region ett starkt stöd för den framtida utvecklingen, avslutar Ola Hjärtström.
Källa: Norrköpings Hamn