Nu får Göteborg sin första elfärja. Nu döps Västtrafiks elhybridfärja till Elvy vid Stenpiren i Göteborg. Förutom färre utsläpp och mindre buller blir det även mer plats ombord för resenärerna över älven.Elvy är Västtrafiks första eldrivna färja. Batteridriften minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med en tredjedel och bränslebesparingen är upp till 45 procent.
– Elektrifieringen är framtiden och nu har den nått Göta Älv. Med Elvy tar Västtrafik det första steget i att elektrifiera färjetrafiken. Övergången till en helt eldriven stadstrafik är avgörande för att vi ska kunna nå de högt uppsatta miljömål som vi har, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande för Västtrafik.
Elvy kommer kunna köra på el i cirka fyra timmar. När batteriet tagit slut kan det laddas under drift, eller med el vid kaj. Om tekniken slår väl ut kan det bli mer el på älven framöver. Färjorna Älveli och Älvfrida är nämligen också förberedda för eldrift. Färjan sätts in i ordinarie trafik på linje 286 mellan Stenpiren och Lindholmen i november.
Färjetrafiken över älven har varit en succé sedan starten och resandet fortsätter öka. Under årets första sex månader gjordes över 1,1 miljon resor med färjorna mellan Stenpiren och Lindholmen. Det är en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året.