Isbrytaren Oden, med snart 25 år på nacken, är ensam i sitt slag som isbrytare med ett mobilt forskningssystem. Planer för en ersättare är ännu inte aktuella, då Oden fortfarande används både för Sveriges men också för USA:s och Rysslands räkning.
I en vecka kommer isbrytaren Oden lägga till i Stockholm, och under andra helgen i november var det öppet för var och en som ville komma och se och prata om fartygets händelserika historia. Hon är unik, och var det redan vid bygget 1989 i Göteborg då hon anpassades för isbrytning, men också för forskning på några av jordens mest extrema platser – Arktis och Antarktis. – Med åren utvecklades hon ännu mer, men planerna på att använda henne som forskningsplattform fanns med ursprungligen, säger Eva Gröndal, kommunikationschef vid Polarforskningssekretariatet.
Mobilt forskningssystem Det som är så speciellt med Oden är hennes möjligheter till att använda mobila forskningssystem. Det betyder att containrar utrustade med labb -och forskningsmaterial kan enkelt och snabbt lastas av och på efter behov. – Oden är den enda isbrytaren än så länge som använder sådana system, säger befälhavare Mattias Peterson. Som ett fartyg med flera uppgifter är hon väldigt flexibel på så sätt att det går enkelt att växla mellan isbrytare till forskningsplattform.
SWERUS-C3 Det senaste forskningsuppdraget, SWERUS-C3, varade i nästan 100 dagar under sommaren 2014, och sträckte sig ända från Tromsø i Norge till Barrow i Alaska - ett samarbete mellan ett 80-tal forskare från Sverige, Ryssland och USA. Forskarna undersökte bland annat växthusgaser och metangas på den ryska ishavskusten, och på vägen hem undersöktes bottenprover av sedimentkärnor vid undervattensbergskedjan Lomonosovryggen i närheten av Nordpolen. Men snart är det vinter och Oden åker tillbaka till Luleå, sin hemmahamn, för andra uppdrag. – Nu ska Oden till Luleå och vänta på vintern. Sedan kommer hon arbeta i Bottenviken som isbrytare för handelssjöfarten, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid Sjöfartsverket. Under sommarhalvåret kan sedan fartyget chartras från Sjöfartsverket för forskning igen. Dock har inga planer färdigställts än för nästa forskningsuppdrag. 25 år gammal Nu i november fyller isbrytaren 25 år. Med sitt hårda skrov och isbrytarteknik, där fartyget åker upp över isen för att sedan krossa och föra det åt sidan, är hon fortfarande eftertraktad och bättre än de flesta på att ta sig fram över de treåriga isarna på Arktis.