Planerna för den 20 mil långa cykelleden utmed Göta kanal börjar ta form. Till sommaren beräknas ansökan till Trafikverket vara färdig att lämnas in. Göta kanals fascinerande kulturhistoria i kombination med vackert och varierande kultur- och naturlandskap erbjuder unika möjligheter till rekreation, och stor potential finns för att utveckla cykelturism för internationella besökare. Genom projektet Göta kanal Cykelled kommer en viktig pusselbit inom hållbar besöksnäring i Göta kanalområdet att utvecklas.
De två berörda regionerna, de sju kanalkommunerna samt Göta kanalbolag arbetar nu med att inventera och fastställa den föreslagna sträckningen av cykelleden.
– Det är framförallt vägen runt eller över kanalens stora sjöar som kommunerna just nu kartlägger. Över Vättern sätter vi sannolikt in färjetrafik för cyklisterna, säger kanalbolagets vd, Roger Altsäter.
Sammantaget ska projektet leda till att fler internationella besökare upplever Göta kanal och dess varierande kultur- och naturlandskap per cykel. Detta kommer att leda till betydande affärsmöjligheter inom hållbar besöksnäring för näringslivet med koppling till Göta kanal och därmed fler arbetstillfällen på landsbygden.
– Sedan flera år tillbaka har det skett ett rejält uppsving för cyklingen, som är ett både miljövänligt och många gånger prisvärt sätt att ta sig fram i vardagen. Redan idag har vi årligen runt 100 000 cyklister utmed Göta kanal, säger Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolag.
För att öka kanalens attraktionsvärde, inte minst bland utländska besökare, har Göta kanalbolag och samtliga kanalkommuner, Linköping, Motala, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg, gått samman i en så kallad avsiktsförklaring till en komplett cykelled tillsammans med Region Östergötland och Västsvenska Turistrådet.