Laddbara bilar kan snart ta över på svenska vägar. På bara ett år har andelen som säger att de nästa gång ska köpa en elbil dubblerats. I Stockholm är siffran ännu högre. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
Försäljningen av laddbara bilar ökar i snabb takt. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, enligt Bil Sweden. Det är en ökning med 116 procent sedan förra året. Även på andrahandsmarknaden säljs allt fler laddbara bilar. I årets tredje kvartal ökade försäljningen med 72 procent jämfört med samma period i fjol, visar Kvdbils begbilsrapport.
I en ny Sifo-undersökning svarar var tredje (34 procent) tillfrågad att deras nästa bil är en laddbar bil. När samma fråga ställdes för ett år sedan var det lite mer än var fjärde som gav samma svar (28 procent). Intresset för laddhybriderna är oförändrat (22 procent), det är elbilarna som gått från 6 till 12 procent som står bakom ökningen.
– Det finns ett jättestort intresse för laddbara bilar så jag är inte alls förvånad. Trots coronapandemin slår försäljningen av laddbara bilar alla rekord, både i nybilshandeln och på andrahandsmarknaden, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Störst intresse för att ha elbil finns i Stockholm, där det på bara ett år skett en stor omsvängning i attityden. I undersökningen svarar var sjätte (17 procent) stockholmare att de nästa gång kommer köpa en elbil, att jämföra med 7 procent 2019. Med detta har Stockholm gått om både Malmö och Göteborg, som inte alls sett lika stora ökningar (+1 resp. +3 procentenheter). Men det är inte bara valet av bil som förändrats i huvudstaden, utan också viljan att ha bil – överhuvudtaget. I fjol var det 19 procent av stockholmarna som svarade att de inte ville ha någon bil, i dag är siffran nere på 7 procent.