Volymmärkena Volkswagen, SEAT/CUPRA och ŠKODA erbjuder enkla taxor för allmän laddning, vilket gör att kunderna kan ladda till fasta kilowatt-timpriser över hela laddningsnätet. Elbilsförare kan nu använda mer än 310 000 laddningspunkter runt om i Europa, inklusive runt 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser.
- Fullständig kostnadstransparens: I framtiden kommer alla volymmärken att erbjuda debitering till fasta priser; nu införs en enkel prisstruktur
- Europeiskt laddningsnätverk: Ett enda avtal ger tillgång till mer än 310 000 laddningspunkter, inklusive 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser
- Ökad bekvämlighet: Plug&Charge från mitten av 2022 via mjukvaruuppdatering i alla elbilar från volymmärken baserade på MEB; nytt partnerprogram
- NEW AUTO: Laddning & Energi är Volkswagen-koncernens strategiska grundpelare och kärnverksamhet
Volkswagen-koncernen inleder en stor kvalitetsoffensiv när det gäller laddning och energi. Volymmärkena Volkswagen, SEAT/CUPRA och ŠKODA erbjuder nu enkla taxor för allmän laddning, vilket gör att kunderna kan ladda till fasta kilowatt-timpriser över hela laddningsnätet. Med detta steg skapar företaget optimal kostnadstransparens. Samtidigt utökar Volkswagen-koncernen sitt europeiska laddningsnät ytterligare: Elbilsförare kan nu använda mer än 310 000 laddningspunkter runt om i Europa, inklusive runt 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser. Volkswagen planerar också ett omfattande partnerprogram för ökad komfort vid laddningsanläggningarna.
– Laddning och energi är av största strategiska betydelse i den elektriska tidsåldern. För många kunder som funderar på en elbil är t.ex. ett laddningsalternativ för hemmet fortfarande ett måste. Vi kan inte nöja oss med en sådan begränsning. I och med NEW AUTO har vi därför tagit dessa frågor i egna händer och investerar själva i komfort, kvalitet och utbyggnad av laddningsnätet för våra kunders räkning. Detta är ett starkt lagarbete från våra volymvarumärken och koncernen! Vårt mål är att alla ska bli entusiastiska över e-mobiliteten, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för Teknik samt VD för Volkswagen Group Components.
– Som en del av NEW AUTO-strategin arbetar vi konsekvent med koncernens varumärken mot målet att bli marknadsledande inom e-mobilitet. För detta ändamål bygger vi ett komplett ekosystem för våra kunder, vilket även inkluderar den viktiga laddningen. Vi vill erbjuda dem en helt integrerad, bekväm och allsidig positiv laddningsupplevelse som de inte hittar någon annanstans, tillägger Hildegard Wortmann, ledamot i koncernledningen med ansvar för Försäljning.