Nederländska järnvägsoperatören ProRail planerar på att stänga av tågstationernas rulltrappor under lågtrafik för att spara energi. Rulltrapporna står för en stor del av företagets energikostnader, säger ProRails talesperson Aldert Baas till EditieNL.
ProRail förbrukar idag samma mängd energi per dag som en medelstor stad som Amersfoort. Cirka 20 procent av den energin går till att köra rulltrapporna. "
- Vi vill ta en skarp titt på när rulltrapporna svänger och när de inte gör det, sa Baas.
- Vi kanske kan stänga av dem vid vissa tider, utanför rusningstid eller på natten. Eller sätta in en sensor.
Hissar mindre användarvänliga
Baas betonade att ProRail inte skulle ta bort rulltrapporna eller stänga av dem permanent.
- De ger komfort till våra resenärer. På många stationer behöver man flera trappor innan man når önskad plattform, så då är en rulltrappa väldigt trevlig. Visst finns det hissar också, men de är långsammare och mindre användarvänliga .
ProRail tittar också på andra alternativ för att minska energiförbrukningen, bland annat solpaneler och sensorer på lampor.