Älvsborgsbron är nu över 50 år gammal. För att den ska klara ytterligare 50 år till utför vi en serie underhållsarbeten på och kring bron. För att säkra att den 50 år gamla bron håller för trafik i 50 år planeras därför en serie underhållsarbeten på Älvsborgsbron.
Älvsborgsbron invigdes 1966 och är efter över 50 år i behov av ett antal större underhållsarbeten. Dessa görs för att brons tekniska livslängd på 100 år ska erhållas eller kunna överträffas. För att påverka trafiken på bron så lite som möjligt och för att erhålla en så hög kvalité på arbetena som möjligt görs arbetena i huvudsak sommartid då trafiken är som minst och klimatet som bäst. Underhållsarbetena görs i en noga planerad ordning för att arbeten som utförs inte ska skada eller försämra tidigare arbeten. Arbeten som påverkar trafiken i hög grad delas i flera fall upp över flera år för att inte begränsa framkomligheten över bron allt för mycket.
Drygt 70 000 fordon och 2 000 cyklar/mopeder passerar Älvsborgsbron i snitt varje dygn. Trafikverket eftersträvar att minimera den påverkan på restid som uppkommer i och med underhållsarbetena för alla trafikslag. För fordonstrafiken finns inga alternativa älvförbindelser i närheten vilket gör att restiderna ökar drastiskt då fordonstrafiken blir påverkad. För gång- och cykeltrafiken finns alternativ i form av färjetrafiken vilket normalt innebär avsevärt längre restid. Därför eftersträvar Trafikverket att alltid ha en gång- och cykelbana öppen. Detta ökar trafiken på denna men förlänger inte märkbart restiden över bron. Kraven på hänsyn mellan gång- och cykeltrafikanterna ökar däremot drastiskt då de måste samsas och mötas på en smal gång- och cykelbana.
Tidsplan:
jan 2016 – dec 2021(Utförda)
Utbyten av samtliga skarvar (övergångskonstruktioner) i brobanan samt nya tätskikt och ny beläggning
2023
Renovering av brobaneplattans undersida pågår. Detta arbete omfattar i huvudsak betongreparationer av skador som orsakats av salt under lång tid.
2024
Ett antal av de tekniska systemen som finns på Älvsborgsbron kommer att moderniseras och kompletteras
2025-2026
Påbörjning av ommålning och då troligen i samma kulört som den har idag. Ommålningsarbetena kommer att pågå i minst två år.
2027-2028
Utbyten av de två stora rörelsefogarna vid pylonerna
2029-2030
Fortsatta underhållsarbeten på betongkonstruktioner (de delar som inte görs under 2023). Den östra gång- och cykelbanan kommer att vara stängd under ett antal månader.
Källa: Trafikverket