PKP Intercity i Polen avslutade 2023 med ett positivt finansiellt resultat och transporterade över 68 miljoner passagerare, det bästa resultatet i företagets historia.
Denna ökning av passagerare är ett resultat av stora investeringar i rullande material, vilket kontinuerligt förbättrat resekomforten. Året var också präglat av utveckling av tjänster och digitala försäljningskanaler.
Antalet resenärer som använde PKP Intercitys tjänster ökade dramatiskt. År 2022 reste 59 miljoner passagerare med företaget, och fram till mitten av november 2023 var det det bästa resultatet i företagets historia. Från januari till 20 november transporterade företaget 60 miljoner passagerare, vilket var första gången de överträffade siffran 60 miljoner.
Fortsatt tillväxt
För hela 2023 ökade antalet passagerare med nio miljoner, vilket ledde till ett rekord på 68 miljoner resenärer. Det är en ökning med över 15 % jämfört med föregående år. För 2024 förväntar sig företaget att transportera över 70 miljoner passagerare.
Marek Chraniuk, VD för PKP Intercity, sa:
- Vårt mål är att förbättra våra tjänster och fortsätta att växa. De höga resande siffrorna är ett resultat av hårt arbete och god service.
För att förbättra reseupplevelsen har PKP Intercity under det senaste året tecknat kontrakt för modernisering och köp av modernt rullande material till ett värde av över 1,96 miljarder PLN (cirka 450 miljoner EUR). Investeringarna har lett till att fler förbindelser betjänas av moderna tåg. PKP Intercity har tecknat kontrakt till ett värde av 8,5 miljarder PLN (cirka 1,95 miljarder EUR) sedan starten av bolagets strategi "Stora investeringarnas järnväg".
Moderniseringar och digitaliseringar
Företaget har också investerat i modern infrastruktur. Under 2023 signerades kontrakt till ett värde av nästan 34 miljoner PLN netto (cirka 7,8 miljoner EUR) för infrastrukturlösningar. Ett exempel är byggandet av en ekologisk, automatiserad vagnstvättanläggning i Kraków.
Digitalisering är en annan viktig aspekt för PKP Intercity. Under 2023 lanserade företaget en mobilapp som underlättar tillgången till biljetter för kunderna. Appen har blivit populär bland resenärerna med över 2,7 miljoner sålda biljetter och nästan 1,1 miljoner nedladdningar från Google Play och App Store.
Ett grafiskt sätesreserveringssystem
Ytterligare en digital nyhet är introduktionen av ett grafiskt sätesreserveringssystem, som nu är tillgängligt för alla inrikesförbindelser.
Företaget ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas och har som mål att fördubbla sin transportkapacitet till 2030 och öka antalet passagerare med ytterligare 20 miljoner under de kommande sju åren.
Källa: PKP Intercity