Jouni Litmanen – Projektledaren bakom kulisserna på Helsingfors västmetro

Jouni kom till Länsimetro lite av en slump. Foto: Länsimetro, kredit: M.Partanen

Bakom Helsingfors västmetro döljer sig avancerad teknik och komplexa system, där projektledaren Jouni Litmanen har en viktig roll. Med sin bakgrund inom telekommunikation har Jouni Litmanen, projektledare på Länsimetro Oy, tagit sig an en ny utmaning inom kollektivtrafik.

Sedan han började på Länsimetro i september 2023 har han arbetat med METKA-projektet och flera andra tekniska uppdrag för att göra metroinfrastrukturen i Helsingfors både effektiv och hållbar.

Länsimetro - Sweco

Vägen till Länsimetro

Jouni kom till Länsimetro lite av en slump. Efter flera år som projektledare för EKE-Electronics i Londons tunnelbana blev han kontaktad av en rekryterare. Efter att ha övervägt erbjudandet under en helg, tog han beslutet att delta i rekryteringsprocessen. När han fick höra om METKA-projektet, kände han att detta kunde vara den perfekta möjligheten.

– Hela rekryteringsprocessen var väldigt positiv. Jag blev särskilt imponerad av METKA-projektets mål och de snabba beslutsprocesserna, berättar Jouni.

Favoritstation och smidig pendling

Av de 13 stationerna i västmetron är Keilaniemi Jounis favorit. Den ligger nära Länsimetros kontor, och gör det enkelt för honom att pendla med kollektivtrafik. – Keilaniemi har blivit en viktig del av min arbetsresa och en central plats för mig, säger Jouni.

Första tiden på Länsimetro och gemenskapen

Jouni beskriver sin första tid på Länsimetro som mycket välkomnande. Han uppskattar att företaget har en flexibel och samarbetsinriktad kultur där alla, även VD:n

, bidrar till det dagliga arbetet.

– Jag är glad att det inte finns någon “det här ingår inte i mitt jobb”-attityd här. Vi är en liten grupp och hjälps åt för att lösa problem, berättar han.

Under pandemin blev distansarbete vanligt, och även på Länsimetro finns nu flexibla arbetsmöjligheter. Samtidigt finns alltid någon på plats på kontoret, och Jouni uppskattar de gemensamma arbetsdagarna och den starka gemenskapen.

Utmaningar och nya lärdomar

Det första året har varit lärorikt men också utmanande för Jouni, särskilt när det gäller offentlig upphandling och tekniken bakom metroprojekt.

– Offentlig upphandling är nytt för mig, och processen är både detaljerad och lagreglerad. Jag har fått lära mig mycket och se saker från ett nytt perspektiv, säger han.

Den tekniska aspekten inom metroprojekt är också något nytt.

– Jag har lång erfarenhet som projektledare, men tekniken och systemen bakom metroprojekten är annorlunda. Som tekniskt intresserad är jag nyfiken på att förstå systemet, och det gör samarbetet med andra experter ännu smidigare, förklarar Jouni.

En typisk arbetsdag

Ungefär hälften av Jounis arbetstid ägnas åt METKA-projektet, ett samarbetsprojekt med kontor i Helsingfors Kalasatama där han arbetar två dagar i veckan. Han har även ett nära samarbete med Kaupunkiliikenne och arbetar utöver METKA med två andra projekt: Tapiola vändspår och Virve2.

I projektet för vändspåret i Tapiola arbetar Jouni med att modifiera spårtekniken för att möjliggöra högre hastigheter och ökad turtäthet. Virve2-projektet handlar om att anpassa säkerhetsnätverket Virve till metroinfrastrukturen för att stödja myndigheters kommunikation.

Arbetet innefattar också möten med olika leverantörer, underleverantörer och konsulter. För METKA-projektet pågår en upphandling av radionätverk, vilket inkluderar möten med leverantörer samt framtagning och granskning av dokumentation och administrativa uppgifter.

Jouni Litmanens arbete på Länsimetro handlar om mycket mer än bara teknik – det är också ett arbete där han får tillämpa sina kunskaper i projektledning och lära sig nya färdigheter inom offentlig upphandling och metroinfrastruktur.

Källa: Länsimetro