"Sjöfarten har potential att flytta långväga lastbilstrafik till sjön”

Foto: OHS

”Ostkusthamnar i samverkan är mycket positiva till regeringens önskan att satsa på sjöfart och den maritima utvecklingen. Samtidigt finns möjligheter för Sverige att ligga i framkant och utveckla moderna och trafikslagsövergripande logistikkedjor”. Det skriver Ostkusthamnar i samverkan (OHS) i ett pressmeddelande. OHS är en sammanslutning av tolv hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. 

Nyligen presenterades regeringens höstbudget. Av propositionen framgår bland annat att regeringen satsar 50 miljoner kronor per år i tre år på att flytta gods från väg till sjöfart genom ett tillfälligt Eco-bonussystem. Med ett Eco-bonussystem kan Sverige få in mer sjöfart i transportkedjan vilket minskar trängsel och påskyndar miljömål. Regeringen avser även att arbeta vidare med förslag om en avläsningsbar och, bl.a. utifrån ett regionalpolitiskt perspektiv, differentierad vägslitageskatt och att återkomma till riksdagen före mandatperiodens slut.

- Vi gläder oss över beskedet att regeringen inför ett Eco-bonussystem och vidare utreder förslaget om differentierad vägslitageskatt, säger Carola Alzén, VD för Mälarhamnar. Det behövs en statlig injektion om vi ska påskynda en överflyttning till sjöfart och en transportkedja där trafikslagen samarbetar. Genom styrmedel som differentierad avgift för lastbilar och Eco-bonus hjälper vi näringslivet att utforma mer hållbara logistiskmönster.

Ökad e-handel ger tillfälle för utveckling
Det finns tillfälle för Sverige att ligga i framkant vid utformning av logistikkedjor. I och med svenskarnas förändrade konsumtionsmönster krävs nya lösningar för att möta utmaningarna. Alzén fortsätter:

- Vi ser början på att e-handeln förändrar logistikmönster, köpbeteende och detaljhandelns villkor. Istället för att den här utvecklingen ska innebära ökad långväga lastbilstrafik så kan vi se det som ett tillfälle för Sverige att använda sig av sjöfarten på ett nytt sätt. En idé är att utreda möjligheten med sjöfartspendlar. Dagliga avgångar från norra Europa till Sveriges ostkust ger möjlighet att använda sjöfartens kapacitet och bygga nya vägar för transport. I och med ökad e-handel och ökad godstransport behöver alla trafikslag samarbeta.

Av budgeten framgår även att regeringen har uppdragit åt Sjöfartsverket att utarbeta en ny finansiell modell med höjda sjöfartsavgifter. Ostkusthamnar i samverkan förstår motivet till ökade avgifter men ställer sig frågande till varför Sjöfartsverket är avgiftsfinansierat medan Trafikverket finansieras av anslag. Detta menar OHS hindrar trafikslagen att spela på samma villkor och försvårar ett trafikslagsövergripande tänk.

Sjöfarten har potential att flytta långväga lastbilstrafik till sjön. Att regeringen satsar på en överflyttning betyder att vi är på god väg. Ostkusthamnar i samverkan ser ljust på Sveriges framtida transportlandskap och ser fram emot regeringens fortsatta arbete för att göra Sverige till ett föredöme för hållbara transportkedjor.