Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition och andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Skåne deltog nyligen i ett seminarium i riksdagen om Ystad hamn. Vid detta presenterades den stora utvecklingen för hamnen både vad gäller resande och godstransporter, samt de problem som finns.
– Det är tydligt att infrastrukturen inte svarar upp mot ökningen. Redan Dragongatan utanför hamnen är en flaskhals, och inte minst lastbilsköer fortplantar sig på E65 och E6, säger Pontus Lindberg (M). Flaskhalsarna behöver vidgas och kapaciteten ökas. Fler filer på E6 är en självklarhet och E65 bör med tiden bli en 2+2-väg. Genom att rusta väg 13 och 19 samt öka trafikstyrningen så kan trängseln i trafiken minska.
Ett annat problem är minskningen av järnvägstrafik, vilket ökar trycket på vägarna och kommer att leda till att framtida färjor inte kan ta järnvägsvagnar. Detta leder i sin tur till att Öresundsbron blir den enda vägen för järnvägsfrakt ut ur landet vilket ökar sårbarheten.
– Om vi menar allvar med att stärka järnvägstransporterna så bör staten se vad som kan göras för att ge förutsättningen för järnvägen att konkurrera, säger Pontus Lindberg (M). Det kan inte vara enskilda företag som ska ta det ansvaret, det behövs fungerande transportkorridorer i Europa där järnvägen levererar godstrafik säkert och i tid. Svenska staten kunde ta initiativ i sammanhanget.
Källa: Moderaterna, Region Skåne