Nu kan fartyg tanka naturgas i Göteborgs Hamn

Foto: Göteborgs Hamn

Fler och fler fartyg världen över drivs på flytande naturgas, LNG. Nu är det möjligt för dessa fartyg att fylla tanken med det renare bränslet i Göteborgs Hamn. Ett nytt regelverk för LNG-bunkring har tagits fram av Göteborgs Hamn AB i samarbete med Rotterdams Hamn.

Ett helt nytt regelverk för bunkring av LNG-fartyg har utarbetats av Göteborgs Hamn AB och Rotterdams Hamn i samråd med Transportstyrelsen. Regelverket gör det möjligt för lastfartyg att bunkra LNG i en godshamn och är de första generella föreskrifterna i Sverige. 

– Vi tror på flytande naturgas som framtidens fartygsbränsle. Det nya regelverket är en viktig pusselbit för att få fart på utvecklingen i vår region, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i Energihamnen, Göteborgs Hamn AB.

Miljövinsterna med att använda LNG inom sjöfarten är stora. Svavel- och partikelutsläppen minskar till nära noll, kväveutsläppen med 85-90 procent och koldioxidutsläppen med 25 procent. 

Regelverket omfattar både bunkring från land med lastbil samt från bunkerbåt, så kallad ship-to-shipbunkring. Krav på säkerhetszoner, väder, bunkerfartyg, mottagande fartyg, terminaler med mera ingår i de nya driftsföreskrifterna.

– Särskilt roligt är att många hamnar, både i Sverige och i andra länder, har visat stort intresse och arbetar nu fram egna föreskrifter med våra som förlaga. Även myndigheter som US Coastguard har kontaktat oss och vill utbyta erfarenheter, säger Dan-Erik Andersson.

Redan under nästa år kommer Göteborgs Hamn att besökas regelbundet av LNG-drivna fartyg. Tankrederierna Terntank, Furetank och Thun Tankers har då sjösatt sina nybyggen – samtliga förberedda för LNG-drift.

– Vi räknar med anlöp av LNG-fartyg en till två gånger i veckan nästa år och många kommer passa på att bunkra i Göteborg, säger Dan-Erik Andersson.

Naturgasen kommer än så länge från terminaler utanför Göteborg, men på sikt kommer det finnas en importterminal för LNG även i Göteborgs Hamn.

Vid årsskiftet infördes en ny hamntaxa i Göteborgs Hamn som innebär att LNG-fartyg totalt får 30 procents rabatt vid ett anlöp. Under ett år innebär det betydande belopp för fartyg som anlöper Göteborgs Hamn regelbundet.

– Vår kraftigt rabatterade hamntaxa, tillsammans med det nya regelverket, ger goda incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Dan-Erik Andersson.

Fakta: Isande kall naturgas blir till vätska LNG är naturgas, mestadels metan, som kylts ner till -163°, och tillfälligt omvandlats till vätska. Det gör att den tar 600 gånger mindre plats och kan effektivt fraktas i tankar på fartyg, tåg eller lastbil. Vid förbränning avger den mindre utsläpp av koldioxid och kväveoxid jämfört med oljedrift. Och avsevärt mycket mindre utsläpp av svavelföroreningar och partiklar. LNG är färglös, giftfri och luktfri.