Implenia har skrivit under för ett större infrastrukturprojekt i Sverige. Förbifart Stockholm ska skapa en ny nord-syd-förbindelse i utkanten av huvudstaden. Av fyra konkurrenter ansvarar Implenia för den första konstruktionsdelen, sträckan FSE 403.
Kontraktet, som omfattar genomförande av projektet samt en del av planeringsarbetet, är beräknat till cirka 2,1 miljarder kronor.
Detta är det första projektet som Implenia har fått i Sverige tack vare förvärvet av Bilfinger Construction. I linje med bolagets "One Company"-strategi involverar projektet specialister inom tunnelkonstruktion, markarbeten och vägkonstruktion under ledning av "Global Projects". Denna enhet kombinerar koncernens tekniska och logistiska kompetens i syfte att genomföra komplexa infrastrukturprojekt.
E4 Förbifart Stockholm är en ny sexfilig motorväg med tre körfält i två tunnlar, som binder samman norra och södra Stockholm från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. För att minska påverkan på känslig natur och kulturella miljöer kommer mer än 18 av sträckans 21 km motorväg läggas i tunnlar ner till 70 meters djup, vilket gör det till en av de längsta vägtunnlarna i tätortsområden.
Trafikverket räknar med att investera totalt 27,6 miljarder kronor i projektet. Kontraktet för FSE 403, som är ett av sex stora tunnelkontrakt i projektet, omfattar tre körfält på cirka 7,2 km i huvudtunneln, två på- och avfarter, tre åtkomsttunnlar, flera tvärtunnlar, fyra elektriska kraftstationer och sex rampanslutningar. Anläggnings-arbetena för FSE 403 startar i oktober 2015. Johannelundtunneln öppnas för trafik i 2026 efter en byggperiod på cirka sex år, följt av installationer och dylikt.