Den kanariska regeringen kommer att begära 3,9 miljarder euro i EU-stöd för att bygga järnvägar på södra Gran Canaria och på Teneriffa. Om pengarna beviljas kan projekten startas i början av 2021.
Drygt 57 kilometer på Gran Canaria
På Gran Canaria finns färdiga planer för byggandet en 57,8 kilometer lång järnväg från Santa Catalina Park i Las Palmas via flygplatsen till Maspalomas turistområde i söder.
För detta ansöks 1,6 miljarder euro. 1,3 miljarder går till den första byggfasen mellan San Telmo i Las Palmas och Playa del Inglés.
För tekniska studier har 27,6 miljoner euro redan använts i planeringsfasen, enligt utvecklingsministeriet. Det inkluderar 22 byggprojekt och en preliminär planering av tåglinjen.
Sju spåravsnitt och elva tågstationer planeras. Tåget når en topphastighet på 160 kilometer i timmen och restiden mellan San Telmo i Las Palmas och Playa del Inglés blir 33 minuter.
Expressavgångar planeras också med fem hållplatser och då blir restiden 25 minuter.
Järnvägen på Gran Canaria kommer att få hela kraftbehovet täckt av en separat vindkraftspark som ska byggas vid Arinagas industriområde.
Tåg på Gran Canaria kommer att transportera 17 miljoner passagerare årligen. Järnvägskonstruktion på Gran Canaria kan ge minst 18 000 jobb.
Under toppbelastning utnyttjar järnvägen 70-75 procent av "den periodiska kraften", enligt tekniska projektdokument. Resten av elen kommer att säljas till öns elnät och intäkterna täcker därmed en del av underhållskostnaderna för järnvägen.
Vindkraftparken kommer att vara den första delen av järnvägsprojektet som ska byggas. Planeringen startade för tre veckor sedan.
Det planeras ett anbudsprocess för vindkraftsparken, som annonseras 2021, säger Miguel Ángel Pérez, rådgivare för transport och offentliga arbeten, till pressen. Då kommer specifikationer att utarbetas för den första fasen av arbetet, banavsnittet från San Telmo till flygplatsen.
Projektets tekniska del är färdig till 97 procent, och endast några smärre ändringar återstår för San Telmo-parken, enligt Pérez
Idag leds nästan all passagerartrafik via motorvägen GC-1. I genomsnitt kör 150 000 fordon längs denna högbelastade väg varje dag.
80 kilometer på Teneriffa
På ön Teneriffa kommer ett solkraftverk på 350 megawatt att ge el till järnvägen i söder. Bansträckan kommer att vara 80 kilometer lång och kommer att förbinda flera städer på södra sidan med varandra och med flygplatsen.
Los Cristianos först
Den första delen av arbetet med att bygga järnvägen kommer att bli ett trafiknav i Los Cristianos i Arona kommun. Här byggs både en busstation och en järnvägsstation.
Planeringen för denna terminal har enligt uppgift avslutats och ett anbud kan enligt uppgift skickas ut i januari så snart EU:s pengar är på plats.
San Isidro-Adeje
Det första avsnittet byggs mellan San Isidro och Adeje, som är den sträcka med den största passagerarbasen. Sedan byggs avsnittet San Isidro-Santa Cruz de Tenerife.
Den sista delen kommer att vara sträckan till Los Rodeos flygplats. Det finns bland annat tre alternativa järnvägskoncept att välja mellan.