Den norske storägaren i BRA Flyg som varit helt dominerande på Bromma flygplats ut med att SAS, BRA och flygplatsägaren Swedavia bör inleda samtal för att rädda det som räddas kan av landets inrikesflyg.
– Ska Sverige få det optimala nätverket efter krisen, är Arlanda svaret, säger Per G. Braathen till Dagens Industri, samtidigt som han därmed öppnar för att BRA kan lämna Bromma flygplats.
Signalen om att BRA vill in på Arlanda för att kunna lämna Bromma, fångas blixtsnabbt upp av Miljöpartiet i Stockholms stad där trafikborgarrådet Daniel Helldén nu kräver att regeringen påbörjar processen att avveckla Bromma flygplats helt.
– Det är hög tid att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ger ett besked om att Bromma inte längre behövs. Det faktiskt bara att sätta igång med nedläggningen om man vill, hävdar Daniel Helldén till SVD.
Swedavia menar att Bromma inte längre är affärsmässigt motiverat och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Arlanda vore möjlig.
– Antingen finns Bromma kvar till 2038 och vi satsar på att investera där, som vi gjort i 20 år, eller så stänger man nu. Det är inte mitt beslut, men det bör ligga i allas intresse att avklara Bromma-frågan nu, säger Per G Braathen, storägare i BRA Flyg till Dagens Industri.