100 meter under marken ska tunnelbanestationen Sofia byggas. Det kommer att bli en av världens djupaste stationer och sommaren 2030 är planen att det första tåget ska glida in på perrongen. Just nu jobbar Ellevio för att lösa elförsörjningen till stationsbygget.
2014 beslutade Region Stockholm tillsammans med staten och fyra kommuner i den så kallade Stockholmsöverenskommelsen att bygga ut tunnelbanan. Med tolv stationer och sammanlagt 20 kilometer nya spår blir utbyggnaden ett viktigt inslag för att möta huvudstadens tillväxt. Stockholms läns befolkning växer med 35 000 personer varje år.
100 meter under Stigbergsparken ska t-banestationen Sofia stå klar om tio år. Det kommer att bli Stockholms djupaste station och här kommer tusentals resenärer varje dag att ta någon av de åtta hissarna upp och ner till plattformen..
– Det skulle ta för lång tid för resenärerna att åka rulltrappa så därför satsar vi på lösningen med hissar. I Stigbergsparken kommer vi att spränga, borra och gräva ur ett 20 gånger 20 meter stort schakt. Det blir stort som ett höghus kan man säga, fast rakt ner i marken istället, säger Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan på Södermalm.
– Vi har inte byggt ut tunnelbanan sedan 1994 då stationen Skarpnäck etablerades, så det här behövs. Vi förlänger tunnelbanan dit där det byggs mycket, Nacka och söderort är sådana ställen, därför dras tunnelbanan över Södermalm och vidare österut och söderut, säger Andreas Burghauser.
Utmed linjen ligger stationen Sofia och här arbetar Ellevio just nu med att lösa strömförsörjningen för den nya stationen – framför allt för byggnadsfasen men också för när stationen har börjat användas.