Entreprenadföretaget Stabtechs expansionsinjektering har använts vid bygget av nya tunnelbanan för att täta berlinerspont i Sickla. Metoden besparade projektet cirka 203 000 kg CO2e under fyra veckors arbete. Det motsvarar en Volvo V60 B4 som kör 36 varv runt jorden.
Den nya tunnelbanestationen i Sickla ingår i Region Stockholms utbyggnad av tunnelbanans blå linje mellan Kungsträdgården och Nacka. Blåa linjen byggs ut för att skapa fler resmöjligheter och öka kapaciteten mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart för blå linje till Nacka planeras till år 2030.
Sickla station ska sprängas ner i berget till en djup på ungefär 30 meter. För att komma ner cirka 5–6 meter under markytan behövde man slå en spont runt schaktgropen för att hålla tillbaka massorna och undvika inläckage av grundvatten.
Efter olika förslag och diskussioner beslutades att man skulle använda en berlinerspont, en sponttyp som vanligtvis väljs när man inte har några grundvattenflöden i området. I detta projekt var fallet det motsatta; det fanns en hel del grundvatten som inte fick läcka in i gropen. Därför behövde man använda en bra tätningsmetod för att inte orsaka stora grundvattensänkningar i närområdet.
Valet föll på Stabtech och deras metod för expansionsinjektering med materialet Stabtechâ Seal.
Det fanns även andra cementbaserade tätningsmetoder på förslag men dessa valdes bort på grund av litet utrymme för uppställning av maskiner och blandarstationer, lång installationstid och högt klimatavtryck.
– Arbeten med att täta vattenläckage i spontgrop inom olika infrastrukturprojekt har alltid sina utmaningar, så även i detta projekt. Men vi är väldigt nöjda med resultatet och gropen blev tät vilket var syftet”, säger Emil Belfrage VD på Stabtech.
Eftersom Stabtechs expansionsinjektering i många fall minskar klimatavtrycket gentemot traditionella, cementbaserade metoder gjordes en grov beräkning av klimatbesparingen under arbetet tillsammans med klimatexperter på Miljögiraff. Arbetet utfördes under
5 veckors tid och den totala klimatbesparingen uppgick till 203 000 kg CO2e (jämfört med en traditionell cementbaserad tätningsmetod).
Byline: Av Redaktionen