Nyligen höll Trafikverkt öppet hus för allmänheten i Skellefteå och svarade på frågor om Norrbotniabanan. ”Just nu har vi fullt upp att förbereda inför byggstart”, säger Maria Erlandsson, enhetschef.
Skellefteå är en lång kommun, och just nu pågår mycket arbete för att förbereda byggstart på sträckan Dåva-Skellefteå, samtidigt som Trafikverket jobbar med att ta fram järnvägsplaner från Skellefteå och norrut.
– Vi jobbar för fullt för att vi ska få spaden i backen på den södra delen genom Skellefteå kommun så snart som möjligt. Just nu pågår detaljprojektering, lantmäteriförrättningar, vi köper in hus och förbereder rivningar, vi skriver avtal med Skellefteå kraft för att flytta ledningar, vi jobbar med tillståndsärenden för bron över Skellefteå älv – ja, listan kan göras lång, säger Maria Erlandsson, enhetschef.
Just bron över Skellefteå älv kommer att bli 400 meter lång, och 200 meter av denna hamnar i vattnet.
– Det är en stor bro och det är svåra markförhållanden. Även om vi visste på förhand att det skulle vara svåra markförhållanden, så visade det sig att det var ännu lite sämre än väntat. Därför har vi gjort kanske mycket kompletterande geoteknik i området. Nu är vi i skedet att vi jobbar med att få miljötillstånd från Mark- och miljösdomstolen för vattenverksamhet, säger Maria.
Planering för att välja linje i norra delen av kommunen
I den norra delen av kommunen, från Skellefteå till länsgränsen till Norrbotten, jobbar Trafikverket nu med att ta fram järnvägsplaner och förbereda inför samråd.
– Vi har jobbat med inventeringar i korridoren, där vi bland annat undersökt mark- och bergförhållanden, grundvattennivåer, och natur- och kulturmiljöer. Målsättningen är att vi ska hålla samråd för allmänheten i februari. Då ska vi presentera olika linjer inom korridoren, samt vilka för- och delar dessa har, och hur vi ställer oss till det, säger Marie Eriksson, enhetschef för sträckan Skellefteå–Luleå.