Stark återhämtning för europeiska containerhamnar – Polen utmärker sig med snabb tillväxt

Hamnen i polska Gdansk. Den snabba utvecklingen i polska hamnar har lett till att Notteboom föreslår att utöka den traditionella "Le Havre–Hamburg-range" till att omfatta polska hamnar, och skapa en ny "Le Havre–Gdańsk-range". Detta speglar Östersjöhamnarnas växande betydelse för den europeiska logistikmarknaden. Foto: Port of Gdansk

Under de första nio månaderna 2024 befäste Rotterdam sin position som Europas största containerhamn, med nästan 14 miljoner TEU (twenty-foot equivalent units) hanterade. Detta innebar en tillväxt på över 2 % jämfört med samma period 2023.

Antwerpens hamn rapporterade en ännu starkare ökning på 7 %, vilket minskade avståndet till Rotterdam till mindre än 0,5 miljoner TEU. Hamburg bibehöll stabila volymer men halkade längre efter Rotterdam med en skillnad på över 6 miljoner TEU.

Södra och norra Europa visar tillväxt

Enligt hamnexperten Theo Notteboom, som analyserar EU:s 15 största containerhamnar, har många hamnar återhämtat sig starkt från nedgången 2023. Särskilt hamnar i västra Medelhavet och längs Atlantkusten, såsom Sines (Portugal), Barcelona och Valencia (Spanien), har gynnats av omläggningar av sjöfartsrutter till följd av krisen vid Röda havet.

Italiens Gioia Tauro visade en tillväxt på över 10 %, medan Malta Freeport noterade en blygsammare ökning på drygt 2 %. I norra Europa presterade tyska Bremerhaven väl, och franska Haropa klättrade till tionde plats, i linje med tidigare prognoser.

Östra Medelhavet bromsar in

Hamnar i östra Medelhavet har däremot haft det svårt. Den minskade trafiken genom Suezkanalen har påverkat området, där grekiska Pireus tappade nästan 10 % i volymer. Samtidigt fortsätter Tanger Med i Marocko att utöva konkurrenstryck på spanska Algeciras.

Polska hamnar driver tillväxt i Östersjön

Polens containerhamnar har visat snabb tillväxt sedan 2009, med särskilt fokus på Baltic Hub i Gdańsk. Kombinationen av Gdańsk och Gdynia förväntas stå för nästan 7 % av hela "Le Havre–Gdańsk-range" 2024, jämfört med endast 1,8 % 2009. Detta är en kraftig kontrast till den minskade marknadsandelen för tyska hamnar som Hamburg och Bremerhaven.

Wilhelmshaven och andra mindre hamnar växer

Bland mindre hamnar har tyska Wilhelmshaven visat imponerande tillväxt. Under de första nio månaderna 2024 ökade hamnen sina volymer med 40,2 %, vilket bidrog till den positiva utvecklingen i kategorin "andra hamnar", där även Dunkerque (Frankrike) och Amsterdam (Nederländerna) ingår.

Framtidsprognoser för 2024

Notteboom förutspår att Rotterdam och Antwerpen kommer att fortsätta dominera som Europas största containerhamnar. Skillnaden mellan dem väntas krympa ytterligare, medan Valencia tros överta fjärdeplatsen från Pireus. Denna dynamiska utveckling förstärker vikten av att förstå förändringarna i Europas sjöfarts- och logistiksektor.

En viktig aktör i global handel

Den starka återhämtningen bland Europas containerhamnar, särskilt i Polen, visar hur strategiska investeringar och förändringar i logistikflöden kan stärka konkurrenskraften. Samtidigt står utmaningar som konkurrens från nordafrikanska hamnar och geopolitiska spänningar kvar som viktiga faktorer att hantera. Europas hamnsektor spelar en avgörande roll i att stödja global handel och hållbar utveckling.

Källa: Cargo News